Urządzenia elektryczne są świetnym rozwiązaniem, gdy mają dostęp do prądu. Bywa jednak tak, że występują jego awarie, wówczas sprzęt jest zupełnie nie do użycia. Są również miejsca, gdzie prądu jeszcze nie ma podłączonego, a prace należy wykonać. Wówczas nieopisanym ułatwieniem jest źródło prądu, jakim jest agregat prądotwórczy, który przekształca paliwo na prąd zmienny.

Prąd zmienny, popularnie sieciowy, dzięki Nikoli Tesli został nie tylko wynaleziony, ale w szczególności stano się możliwe, aby dotarł do każdego domu czy fabryki, przesyłany na dalekie odległości. Coraz więcej elementów naszego życia jest zależnych od tego osiągnięcia – od transportu, przez sprzęt AGD i RTV, zabezpieczenia domu, maszyny budowlane, po urządzenia medyczne. Wszystko jednak przestaje mieć znaczenie, gdy energii elektrycznej zabraknie. Na szczęście pojawia się rozwiązanie, które może nas wybawić z tej trudnej sytuacji.

Jaki agregat wybrać.

Agregat prądotwórczy nie jest tylko zbędnym luksusem. Jeśli prowadzimy firmę czy pracujemy w domu, to każda przerwa w dostawie prądu powoduje przerwy w naszej działalności. Oczywiście, wszystko zależy od naszego zapotrzebowania na energię oraz naszych warunków. Jeśli ma stać w domu, gdzie hałas nie jest wskazany, warto pomyśleć o agregacie wyciszonym przez obudowę. Jeśli agregat miałby stać na zewnątrz domu czy pomieszczenia roboczego, to warto, żeby wybrać taki, który nie będzie podatny na warunki atmosferyczne. Przy wyborze warto kierować się wiedzą, dlatego zachęcamy czytania dalszej części wpisu, a także radą specjalistów z firmy Grawel.

Rodzaje silników spalinowych wykorzystywanych w agregatach.

Najczęściej występującymi agregatami są te na silnik spalinowy. Wyróżnia się silniki benzynowe dwusuwowe, starsze, o prostszej oraz solidniejszej konstrukcji. Niestety niestabilna praca, powodująca skoki napięcia oraz konieczność stosowania mieszanki paliwowej, należą do największych bolączek tego rozwiązania.

O wiele lepsze są silniki benzynowe czterosuwowe, znane z samochodów. Odpalają w niskich temperaturach, mają odpowiedni stosunek mocy do masy silnika, a ich praca jest równa i stabilna.

Silniki diesla w agregatach są najlepszymi, ponieważ są bardzo oszczędne, wytrzymałe i gwarantują duży moment obrotowy przy niewielkim zużyciu paliwa. Niestety, w niższych temperaturach mogą sprawiać kłopoty.

Podstawowy podział agregatów.

W najprostszy sposób agregaty można podzielić pod względem opisanych wcześniej silników napędowych. Różnią się one zarówno rodzajem paliwa, mocą, jak i prędkością obrotową. Agregaty benzynowe zaczynają się już od urządzeń o mocy 12 kW z prędkością obrotową 3 000 obrotów na minutę i są chłodzone powietrzem. Agregaty wysokoprężne są napędzane ropą (diesel), ich moc zaczyna się już od kilku kilowatów, na kilku megawatach kończąc. Słabsze agregaty wciąż chłodzone są powietrzem, mocniejsze już cieczą. Wyróżniamy również agregaty zasilane akumulatorami. Te jednak są dosyć głośne w działaniu, wytwarzają dużo spalin, uruchamia się je ręcznie i są mniej wydajne. Ich plusem jest to, że są bezpieczne, tanie, mogą napędzać wiele urządzeń jednocześnie, ponieważ wytwarzają dużo energii.

Główne kryterium podziału agregatów.

Agregaty przede wszystkim dzieli się ze względu na ich fazowość – agregaty jednofazowe i agregaty trójfazowe. Zasadnicza różnica występuje w budowie prądnicy. To z kolei daje nam układy jednofazowe i trójfazowe, pierwsze mają napięcie do 230 V, drugie nawet 400 V. Do jednofazowych agregatów możemy podłączyć wszystkie urządzenia, które można podłączyć do domowej sieci internetowej. Agregaty trójfazowe służą do zasilania zaawansowanych narzędzi od ogrzewania elektrycznego.

Inne podziały agregatów.

Agregaty dzieli się również ze względu na zabudowę. Wyróżniamy niezabudowane agregaty, agregaty zabudowane wyciszone oraz odporne na warunki atmosferyczne.

Oprócz tego dzielimy agregaty ze względu na ich mobilność. Im większy i mocniejszy agregat tym agregat jest cięższy i mniej poręczny. Agregaty przenośne są lekkie i mobilne, natomiast służą na krótki okres w sytuacji awaryjnej lub w miejscu, w którym zakres prac nie jest duży, a nie ma możliwości podłączenia do sieci. Niektóre agregaty są elementami wyposażenia np. statków czy innych pojazdów, jednak są to olbrzymie urządzenia, których w podróż samochodem nie zabierzemy.