Gdy opony w aucie są nowe lub noszą niewielkie ślady zużycia, jazda jest płynna, a manewrowanie pojazdem – bezpieczne. Intensywnie eksploatowane opony szybko tracą swój pierwotny kształt, a zużyta guma nierównomiernie przywiera do podłoża, co może doprowadzić do kolizji lub poważnej awarii. Razem ze specjalistą z Autoblok Łukasz Szopa wskażemy 3 istotne sygnały ostrzegawcze, świadczące o nadmiernym zużyciu opon w samochodzie.
Po czym można poznać, że opony wymagają natychmiastowej naprawy lub trzeba je wymienić na nowe? Oznak zużycia może być wiele, a najpoważniejsze z nich, widoczne bez konieczności demontażu ani diagnozy wulkanizatora, to: niski stan bieżnika, zniekształcenia ogumienia oraz drobne pęknięcia.
Wytarty bieżnik opony
Bieżnik, czyli zewnętrzna gumowa powłoka ochronna, z rowkami, blokami i lamelami, stanowi cenne źródło informacji na temat stanu technicznego opony. Warstwa ta ulega stopniowemu, naturalnemu wytarciu wskutek standardowej eksploatacji. Zgodnie z polskim prawem drogowym, minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 1,6 milimetra, jednak w praktyce wartość ta kształtuje się w przedziale 3-4 milimetrów. Nadmierne wytarcie tej powierzchni przekłada się zarówno na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów, jak i na płynność, komfort jazdy, a także zwrotność pojazdu – mówi specjalista z firmy Autoblok Łukasz Szopa, specjalizującej się w wymianie oraz naprawach opon.
Deformacje opony
Niepokojącymi sygnałami, które mogą świadczyć o konieczności wymiany lub naprawy opony, są również wszelkie zniekształcenia, zgrubienia, rowki, wypustki albo bruzdy, widoczne na jej zewnętrznej stronie. Usterki te mogą być następstwem nieprawidłowego wyważenia, najazdu na wysoki krawężnik, źle ustawionej geometrii kół, nadmiernie wyeksploatowanych podzespołów zawieszenia np. amortyzatorów lub przeciążenia pojazdu. Aby uniknąć ryzyka rozerwania lub pęknięcia gumowych elementów, najlepiej udać się do zakładu wulkanizacji, w którym zostaną one poddane szczegółowej diagnostyce.
Pęknięcia ogumienia
Drobne pęknięcia, powstające w starych oponach to kolejny znak, że guma uległa zużyciu i parcieje. Im bardziej wysłużone opony, tym większe prawdopodobieństwo powstawania w nich spękań, do których przenika wilgoć oraz brud. Duża ilość mikro uszkodzeń opony może oznaczać, że okres jej przydatności się skończył i nie nadaje się do dalszego użytkowania. Warto pamiętać, że sparciałe ogumienie stanowi potencjalne źródło zagrożenia dla kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Profesjonalny warsztat
Autoblok Łukasz Szopa zajmuje się szerokim zakresem usług związanych z motoryzacją. W ofercie znajdują się między innymi wulkanizacja, mechanika samochodowa, wymiana opon, czy ustawianie zbieżności. Ponadto, firma oferuje również wymianę oleju i filtrów. W Autoblok można także zadbać o zabezpieczenia antykradzieżowe. Montaż alarmów samochodowych, czy blokady skrzyni biegów to tylko niektóre z dostępnych opcji. Firma zajmuje się również montażem i serwisem klimatyzacji samochodowych oraz diagnostyką komputerową.