Ilość inwestycji drogowych w Polsce jest olbrzymia. Dotyczą one przebudowy od dróg wewnętrznych po krajowe, a także budowy upragnionych przez kierowców dróg ekspresowych i autostrad. Niezależnie od tego, czy inwestycja dotyczy prostej budowy zjazdu, wzniesienia ronda, czy też długiego nowego odcinka obwodnicy, ważne jest przygotowanie wielu projektów. Jednym z nich jest opracowanie oraz uzgodnienie projektu czasowej organizacji ruchu w miejscu prowadzenia robót. To on określa m.in. sposób informowania kierowców o zmianach w ruchu.

Czym są projekty czasowej organizacji ruchu?

Projekty czasowej organizacji ruchu to opracowania techniczne, które przygotowuje się przy inwestycjach przebudowy czy budowy dróg w miejscach, które mogą spowodować utrudnienia dla kierowców oraz pieszych. Tego typu dokumentacja może być tworzona w wersji pełnej lub też uproszczonej. W drugim wypadku jest to możliwe przy inwestycjach utrzymania dróg niewymagających zamknięcia jezdni, które wymagają jednak zmian organizacji ruchu wyłącznie w czasie prowadzenia prac przez ekipę budowlaną czy architektów. Opracowanie uproszczone jest złożone z:

  • opisu technicznego zawierającego charakterystykę robót;
  • powtarzalnego schematu umieszczenia na drodze znaków drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu;
  • wyznaczonego sposobu rozmieszczenia i oznakowania pojazdów zabezpieczających lub wykonujących roboty, lub inne czynności na drodze – w szczególności dotyczy to robót i czynności przesuwających się wzdłuż drogi;
  • programu sygnalizacji w przypadku potrzeby wprowadzenia sygnalizacji świetlnej do sterowania ruchem wahadłowym;
  • ustalonego przewidywanego terminu wprowadzenia czasowej organizacji ruchu i przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu – harmonogram robót w przypadku etapowania robót;
  • elementów formalnych opracowania m.in. nazwiska i podpisu projektanta. 

Kiedy można zaś skorzystać z takich uproszczonych procedur? Przede wszystkim jest to możliwe dla czynności budowlanych przesuwających się wzdłuż drogi. Mowa między innymi o zakresie robót związanych z utrzymaniem drogi (lub obiektów mostowych) niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności. W szczególności dotyczy to robót szybko postępujących, do których zalicza się wykonywanie oznakowania poziomego, czy prowadzenie bieżących robót utrzymaniowych (np. wymiana studzienek kanalizacyjnych, naprawa nawierzchni bitumicznej).

Całościowe inwestycje np. budowy ronda, wznoszenia nowych odcinków tras czy też mostów, wymagają projektów szczegółowych wraz z niezbędnymi opiniami i uzgodnieniami.

Kto przygotowuje projekt czasowej organizacji ruchu?

Projekty czasowej organizacji ruchu przygotowują doświadczone pracownie z branży budowlanej, które dysponują między innymi oprogramowaniem do tworzenia opracowań w środowisku CAD. Przykładem jest firma ND PROJEKT Dariusz Laszuk z siedzibą w Warszawie, która działa na terenie całej Polski i ma za sobą wiele pomyślnie zrealizowanych zleceń, potwierdzonych referencjami zamawiających.

Powyższe biuro oferuje również:

  • projekty stałej organizacji ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami;
  • koncepcje obsługi komunikacyjnej,
  • projekty sygnalizacji świetlnej;
  • projekty budowlane dróg i zjazdów;
  • analizy funkcjonalno-ruchowe.

Istotne jest też sprawdzanie przejezdności pojazdów (np. straży pożarnej, karetek, samochodów ciężarowych, samochodów transportu ponadnormatywnego), a także pomiary natężenia i struktury rodzajowej ruchu na drogach oraz skrzyżowaniach.

Elementy projektu czasowej organizacji ruchu

Projekt czasowej organizacji ruchu składa się z wielu elementów. Inżynierzy budownictwa drogowego muszą wyznaczyć i przygotować m.in.:

  • podstawę opracowania, składającą się z przepisów prawnych, wizji terenowych, uprawnień, umów, pozwoleń i decyzji;
  • opis techniczny, który uwzględnia m.in. charakterystykę drogi i ruchu drogowego, opis etapów planowanych prac oraz wyznaczony termin przywrócenia poprzedniego stanu organizacji ruchu;
  • kartę uzgodnień z opisem zakresu organizacji ruchu potrzebną do wpisywania wszelkich uzgodnień oraz opinii Komendy Wojewódzkiej Policji;
  • plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy;
  • plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1 000 z lokalizacją istniejących, projektowanych i usuwanych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz z parametrami geometrii drogi;  
  • program sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi;
  • wykaz zastosowanych znaków i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przygotowany projekt dostarczany jest do odpowiednich jednostek w celu uzyskania opinii tj. zarządcy dróg, policji, zarządcy transportu publicznego i innych.

Rozpatrywanie projektów organizacji ruchu oraz wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu leży zaś w kompetencji organów zarządzających ruchem. W zależności od rodzaju drogi może to być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, starości i burmistrzowie, a także BPMiT (Biuro Polityki Mobilności i Transportu w Warszawie).