Współcześnie coraz trudniej jest wykonywać wykopowe prace budowlane, ze względu na ciasną miejską zabudowę i regulacje prawne chroniące tereny zielone i obszary zabytkowe. Sporym utrudnieniem jest też już istniejąca infrastruktura drogowa. Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzą metody bezwykopowe. Czym są przeciski drogowe? Jakie są zalety ich wykonania? Dowiesz się tego wszystkiego dzięki lekturze tego artykułu.
Czym są przeciski drogowe?
Przeciski pod drogami to metoda bezwykopowego wykonywania otworów w ziemi w celu ułożenia w nich przewodów różnego typu (w tym rurociągów). Stosuje się do tego cylindryczne urządzenia o ruchomych głowicach zwane potocznie kretami. Zwykle średnica tego pneumatyczno-udarowego narzędzia nie przekracza 200 mm. Przy jego użyciu można wykonać przewiert o długości ok. 20-30 m.
W przeciwieństwie do mikrotunelingu gdzie ziemia jest wydobywana na zewnątrz mechanizmem ślimakowym, systemem pneumatycznym lub płuczkowym, tutaj jest ona rozpychana, co zwiększa jej zagęszczenie. Otwór uzyskuje rozmiar odpowiedni do średnicy planowanego do włożenia weń przewodu np. elektrycznego, gazowego czy sieci ciepłowniczej w momencie wyciągania tłoczyska.
Ta metoda realizacji prac budowlanych nie wymaga stosowania dodatkowego sprzętu takiego jak koparka czy dźwig, co jest korzystne zarówno pod względem kosztów przeznaczonych na inwestycję, czasu wymaganego do jej zakończenia, jak i poziomu generowanego przez maszyny hałasu.
Zalety zastosowania przecisków pod drogami?
Przeciski pod drogami pozwalają realizować inwestycje budowlane nawet w trudnych warunkach terenowych np. w ciasnej zabudowie, na terenach zielonych czy obszarach objętych ochroną konserwatorską. Powszechnie stosuje się tę metodę, gdy konieczne jest ułożenie przewodów w poprzek już istniejącej drogi czy torów kolejowych, ponieważ nie ma wówczas konieczności niszczenia infrastruktury (szczególnie jeśli nie było planów jej modernizacji).
Jak zauważa Krzysztof Cebo z firmy Firma Handlowo-Usługowa Cekar - wykonywanie przecisków pod drogami ma bardzo szerokie zastosowanie. Korzystaj się z tej technologii zarówno w elektroenergetyce, gazownictwie, jak i telekomunikacji. Główną tego przyczyną jest niski koszt tak prowadzonych robót budowlanych.
Tego typu prace ziemne mogą być wykonywane przy normalnie odbywającym się ruchu samochodowym i kolejowym. Jeśli dobrze się je zaplanuje, nie ma potrzeby również organizowania objazdów, by ruch uliczny nie odbywał się w miejscu realizacji robót. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie z punktu widzenia mieszkańców, czy kierowców - nie odczuwają tak wielu uciążliwości związanych z inwestycją.
Brak ciężkiego sprzętu budowlanego sprawia również, że otaczający teren pozostaje w stanie niemal nienaruszonym, co ma niebagatelne znaczenie dla estetyki przestrzeni publicznej.
Ponieważ nie wykonuje się głębokich wykopów, prace kończą się znacznie szybciej. Można więc znacząco skrócić okres realizacji wszystkich zamierzeń budowlanych związanych z układaniem przewodów elektrycznych, gazowych czy ciepłowniczych.
Przeciski pod drogami można wykonywać nawet przy wysokim poziomie wód gruntowych, w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, a nawet gdy ziemia jest kamienista.
Ponieważ wykonując tego typu przewiert, nie wydobywa się ziemi na zewnątrz, lecz ją ubija, nie są generowane dodatkowe koszty związane z koniecznością załadunku urobku i jego wywozem do przeznaczonego na ten cel miejsca.