Kondensator to urządzenie, które zapewnia prawidłowy rozruch i pracę silnika. Dobór modelu o zoptymalizowanej wartości znamionowej ma zasadniczy wpływ na funkcjonowanie silnika i pracę całego systemu. Sprawdźmy, jak wybrać odpowiedni kondensator i które wartości w specyfikacji są kluczowe.

Co robią kondensatory?

Prawie każdy silnik jest wyposażony w kondensator rozruchowy, kondensator roboczy lub oba na raz. Kondensator rozruchowy, oferowany przez Polnikbis, jest podłączony do obwodu elektrycznego silnika w stanie spoczynku. Daje silnikowi wstępne „pchnięcie” podczas rozruchu, na krótko zwiększając jego moment rozruchowy i umożliwiając szybkie włączanie i wyłączanie silnika. Typowa wartość znamionowa kondensatora rozruchowego wynosi od 25 mikroF do 1400 mikroF i od 110 V do 330 VAC.

Gdy silnik osiągnie określoną prędkość, kondensator rozruchowy jest odłączany od obwodu uzwojenia za pomocą przełącznika (lub przekaźnika). Jeśli prędkość silnika spadnie poniżej tej prędkości, kondensator zostanie z powrotem włączony do obwodu elektrycznego, aby doprowadzić silnik do wymaganej prędkości.

Kondensator roboczy – do czego służy?

Zaprojektowany do pracy ciągłej, kondensator roboczy zawsze pozostaje pod napięciem i jest podłączony do obwodu elektrycznego silnika. Typowa wartość znamionowa kondensatora roboczego mieści się w zakresie od 2 mikroF do 80 mikroF i ma wartość 370 VAC lub 440 VAC.

Odpowiednio dobrany kondensator roboczy zwiększa sprawność pracy silnika poprzez zapewnienie odpowiedniego „kąta fazowego” między napięciem a prądem w celu wytworzenia wirującego pola elektrycznego potrzebnego silnikowi.

Prawidłowe dopasowanie kondensatorów

Dopasowanie odpowiedniej pojemności znamionowej kondensatora jest to bardzo ważne, a wręcz krytyczne. Aby zapewnić prawidłową pracę silnika i zapobiec jego uszkodzeniu, należy stosować pojemność znamionową określoną na tabliczce znamionowej silnika.

Typowa tolerancja pojemności kondensatora silnikowego wynosi +/- 6%. Mając to na uwadze, oznacza to, że kondensator 40 mikroF może mieć pojemność od 37,6 do 42,4 µF i nadal jest uważany za kondensator przepływowy.

Stosowanie kondensatorów o nieodpowiednich rozmiarach może mieć szkodliwe skutki dla silnika. Jeśli wartość mikrofaradów kondensatora jest mniejsza niż przewiduje projekt silnika, prąd uzwojenia będzie zbyt wysoki. Jeśli wartość mikrofaradów kondensatora jest wyższa niż silnik został zaprojektowany, prąd uzwojenia silnika będzie zbyt niski. W każdym z wymienionych przypadków może dojść do znacznej redukcji prędkości silnika, zmniejszenia przepływu powietrza, zwiększenia hałasu oraz szybszego zużycia łożysk.