Na bezpieczeństwo użytkowników dróg publicznych wpływa wiele czynników. Jedną z najważniejszych kwestii jest organizacja ruchu drogowego. Składają się na nią m.in. sygnalizacje świetlne, które rozwiązują problemy i nieporozumienia, związane z pierwszeństwem na skrzyżowaniach. System sygnalizacji zmniejsza ilość wypadków samochodowych, ułatwia jazdę kierowcom, porządkuje ruch w godzinach szczytu i umożliwia pojazdom uprzywilejowanym szybki przejazd zatłoczonymi ulicami. Problemy mogą pojawić się jednak, jeśli program działania sygnalizacji nie jest dostosowany do warunków i natężenia ruchu. Przyjrzyjmy się zatem procesowi budowy sygnalizacji świetlnej.

Kiedy stosujemy sygnalizację świetlną?

Nie każde skrzyżowanie wymaga zastosowania tego systemu. Wykorzystanie sygnalizacji świetlnej powinno być uzasadnione. Pod uwagę należy wziąć charakter ruchu, funkcję trasy głównej i podporządkowanej, a także porównanie natężenia ruchu na trasie głównej do ruchu na trasie podporządkowanej. Ważne jest również natężenie ruchu pieszego oraz ilość wypadków, które zdarzają się na danym odcinku drogi. Duża liczba użytkowników tych dróg zdecydowanie uzasadnia konieczność wprowadzenia sygnalizacji świetlnej. Podobnie w przypadku nieodpowiednich warunków skrzyżowania, takich jak zła widoczność na wlotach. Wyróżniamy jednak różne rodzaje sygnalizacji świetlnej, które stosowane są w zależności od indywidualnych czynników – sygnalizacje stałoczasowe, sygnalizacje akomodacyjne, sygnalizacje acykliczne oraz sygnalizacje wzbudzane. 

Jak wygląda budowa sygnalizacji świetlnej?

Budowa sygnalizacji świetlnej podlega przepisom Prawa Budowlanego, Prawa o ruchu drogowym, a także aktom wykonawczym do tych ustaw. Początkowo konieczne jest sporządzenie projektu organizacji ruchu. Dokument ten musi zostać zatwierdzony przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad i opiniowany przez komendanta Policji, zarząd drogi oraz organ zarządzający ruchem na danym odcinku drogi. Bez opisanej dokumentacji nie jest możliwe otrzymanie pozwolenia na budowę. Sygnalizacja świetlna należy bowiem do inwestycji, które nie zostały zaliczone do obiektów, wymienionych w ustawie jako zwolnione od wspomnianego obowiązku. 

Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie montażu elementów systemu. Zajmują się tym wyspecjalizowane firmy – takie, jak Zakład Urządzeń Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która posiada w swojej ofercie zarówno projektowanie oraz budowę, jak i serwisowanie sygnalizacji świetlnych.