Spękania to jedna z trzech grup uszkodzeń, jakie mogą wystąpić w nawierzchni asfaltowej. Pozostałe dwie to uszkodzenia powierzchniowe oraz trwałe deformacje. O wyborze technologii naprawy decydować będzie rodzaj zniszczeń oraz skala ich występowania. Oznacza to, że spękania wymagać będą innych rozwiązań niż pozostałe rodzaje. W artykule przybliżamy stosowane metody.
Naprawa spękań nawierzchni
Podstawą sprawnego transportu drogowego jest dobry stan dróg. Ten jest nieustannie monitorowany i utrzymywany przez odpowiedzialne za to organy administracyjne. Długotrwałe użytkowanie prowadzi do zużycia nawierzchni, a w konsekwencji do powstania różnego rodzaju uszkodzeń, w tym pęknięć. Ich naprawa wpływa korzystnie na poziom bezpieczeństwa oraz komfortu płynącego z użytkowania drogi niezależnie od tego, czy poruszamy się pojazdem, czy też pieszo. Istnieje kilka metod, które są stosowane w celu naprawy spękań nawierzchni asfaltowych. Najprostszą, ale przy tym wysoce skuteczną i trwałą metodą stosowaną podczas robót drogowych, jak wskazuje firma Bet-Pol z Rybnika, jest zalewanie szczelin masami zalewowymi rozgrzanymi do wysokiej temperatury. Rodzaj mieszanki jest przy tym dopasowywany do kategorii drogi oraz szerokości pęknięcia.
Innym rozwiązaniem jest przykrycie pęknięć taśmą uszczelniającą. Znajduje ono zastosowanie przy uszczelnianiu spękań i otwartych połączeń technologicznych, a także poprzecznych spękań niskotemperaturowych o szerokości nie większej niż 5 mm. Natomiast szersze spoiny technologiczne w warstwie ścieralnej wymagają zastosowania remixingu. Metoda ta polega na ogrzaniu oczyszczonego pęknięcia promiennikami podczerwieni, a następnie frezowaniu asfaltu na szerokość od 0,15 do 1 m. W ten sposób uzyskiwana jest mieszanka mineralno-asfaltowa, którą łączy się z nową mieszanką, układa w miejscu prowadzenia napraw i zagęszcza walcem.
Geosyntetyki w remontach dróg
W naprawie spękań zastosowanie znajdują również geosyntetyki. Wykorzystywane są między innymi w przypadku spękań odbitych generowanych do położonych niżej warstw sztywnych. Nawierzchnia frezowana jest do głębokości 3 cm poniżej warstwy ścieralnej i w promieniu 1 m wokół pęknięcia. Kolejny krok to poszerzenie pęknięcia do szerokości 12 mm i głębokości 15 mm, a następnie wypełnienie zalewą asfaltową. Na powierzchni spryskanej emulsją elastomeroasfaltową kationową lub elastomeroasfaltem układany jest geosyntetyk, a krawędzie uszczelniane taśmą asfaltowo-kauczukową. Remontowany pas nawierzchni jest na koniec uzupełniany mieszanką mineralno-asfaltową. Natomiast w przypadku braku podparcia krawędzi przeprowadzana jest naprawa głęboka.
Geosyntetyki sprawdzają się ponadto w naprawach powierzchniowych spękań pod nowe warstwy bitumiczne. W tym celu przeprowadzane jest frezowanie asfaltu na określoną głębokość i wypełnienie szczelin masa zalewową bitumiczną. Miejsca nieciągłości skrapiane są asfaltem lub emulsją asfaltową. Geosyntetyk jest następnie rozkładany i dociskany lekkim walcem ogumionym. Warto dodać też, że geosyntetyki w połączeniu z iniekcją zaprawą cementową znajdują zastosowanie w naprawie pęknięć odbitych w nawierzchni półsztywnej.