W sytuacji, w której po przekręceniu kluczyka samochód nie reaguje, pierwszym podejrzanym jest akumulator. Statystyki jednak wyraźnie pokazują, iż oskarżenie to nie zawsze musi być słuszne. Okazuje się, że równie często winę ponosi uszkodzony rozrusznik. Jakie są charakterystyczne objawy tego typu awarii i czy zawsze trzeba liczyć się z koniecznością zakupu nowej części?
Najczęstsze objawy awarii
Warto zacząć od tego, że rozrusznik jest jednym z niewielu komponentów pojazdu, które mogą ulec awarii zarówno mechanicznej, jak i elektrycznej. Pomimo tego, że przyczyna usterki zazwyczaj zależy od wielu czynników, to objawy same w sobie są dość charakterystyczne i nawet mniej doświadczony kierowca będzie mógł stwierdzić, że dzieje się coś niepokojącego. Mowa tutaj chociażby o sytuacji, w której przekręcenie kluczyka w stacyjce, nie wywołuje kompletnie żadnej reakcji. Warto wtedy przyjrzeć się temu, czy główny przewód rozrusznika nie został przerwany i czy jego izolacja nie nosi śladów zniszczenia.
Za kolejny bardzo często występujący objaw można uznać charakterystyczny metaliczny odgłos, pojawiający się podczas próby uruchomienia pojazdu. Jak wyjaśnia specjalista z firmy Elektro-Mot Regeneracja rozruszników i alternatorów:
Jego przyczyną jest zębnik uderzający o wieniec koła zamachowego, co sugeruje niestety uszkodzenie elektromagnesu.
Przyjrzeć trzeba się również stykom włącznika elektromagnetycznego, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że nie zamykają one obwodu elektrycznego. Jeżeli zaś rozrusznik nie będzie w stanie obrócić wałem korbowym, to uwaga właściciela auta powinna zostać skierowana na uszkodzony mechanizm sprzęgający. Co awarie te oznaczają z praktycznego punktu widzenia?
Regenerować czy wymienić?
Czy awaria rozrusznika każdorazowo musi wiązać się z koniecznością wymiany części na nową? Absolutnie nie. Taka sytuacja dotyczy jedynie skrajnych przypadków, w których poszczególne elementy są tak mocno wyeksploatowane, że nie da się z nimi zrobić już nic. Niemniej jednak znacznie częściej stosowaną praktyką jest poddanie uszkodzonego elementu procesowi regeneracji. Ma on na celu przywrócenie elementowi właściwości zbliżonych do tych, jakie posiadał w dniu pierwszego uruchomienia. Za ogromną korzyść tego rozwiązania należy uznać względy ekonomiczne. Kierowcy przyjdzie wydać nawet kilka razy mniej niż w przypadku zakupu nowego rozrusznika.
Doświadczenia wyraźnie pokazują, iż regeneracja rozruszników zapewnia bardzo dobre rezultaty i nie stanowi jedynie wyjścia doraźnego. Rozruszniki bardzo rzadko odmawiają posłuszeństwa z dnia na dzień. Znacznie częściej mamy do czynienia z rozłożonymi w czasie zaniedbaniami, które w końcu muszą skutkować awarią. Warto również podkreślić, iż nowoczesne wyposażenie najlepszych zakładów elektromechaniki pojazdowej gwarantuje wszystkim kierowcom bardzo szybkie wykonanie niezbędnych prac, które objęte są oczywiście stosowną gwarancją.
Regenerację alternatorów i rozruszników oferuje firma Elektro-Mot z siedzibą w Ząbkach, w województwie mazowieckim. Zakład zajmuje się błyskawiczną naprawą elementów niezbędnych do uruchomienia silników spalinowych w różnego rodzaju pojazdach. Oprócz tego mechanicy wykonają serwis alternatorów osadzonych na silniku i połączonych z wałem korbowym. Za każdym razem na usługi gwarantują 6 miesięcy. W ofercie znajduje się również montaż instalacji elektrycznych takich jak czujniki cofania, autoalarmy oraz specjalne zabezpieczenia przed kradzieżą.