W budownictwie drogowym, zarówno przy remoncie, modernizacji, jak i wznoszeniu od podstaw tras gminnych, powiatowych, czy krajowych, w tym autostrad, stosuje się szereg materiałów zwanych kruszywami. Są one zaliczane do tych pochodzenia naturalnego, oraz syntetycznego. Ważne są także odpady poprodukcyjne i wyburzeniowe, a także wydobywcze.
Najważniejsza cecha kruszyw drogowych
Kruszywa stosowane w budownictwie zwane są niekiedy potocznie kruszywami drogowymi. Jest tak między innymi ze względu na ważną cechę, którą muszą one spełnić. Mowa o 100% wypełnianiu wymagań prawa budowlanego i norm krajowych oraz europejskich. Przykładem są zatem normy: PN-S-06102:1997 Podbudowy z kruszyw stabilizowanych mechanicznie; czy PN-EN 13285 Kruszywa do niezwiązanych i hydraulicznie związanych „materiałów stosowanych w obiektach budowlanych i budownictwie drogowym.
Klasyfikacja kruszyw
Sposobów klasyfikowania kruszyw, w tym kruszyw drogowych jest wiele. Podstawowa z nich dotyczy pochodzenia materiału. Wyróżniamy w ten sposób kruszywa naturalne inaczej mineralne, które przeszły tylko i wyłącznie obróbkę mechaniczną. Drugim rodzajem są kruszywa sztuczne, pozyskiwane w procesach modyfikacyjnych, chemicznych i termicznych, a więc zakładowych/przemysłowych. Trzeci rodzaj to zaś coraz popularniejsze kruszywa z recyklingu. Przede wszystkim mowa o nieorganicznym materiale pozostałym po wyburzeniach starych obiektów.
Ważna klasyfikacja kruszyw dzieli je również na kruszywa drobne, grube oraz na wypełniacze. Ich cechy to:
- drobne – wymiar ziarna D ≤ 4 mm;
- grube – wymiar ziarna D ≥ 4 mm oraz D ≥2 mm;
- wypełniacze – większość przechodzi przez sito 0,063 mm.
Najpopularniejsze kruszywa drogowe
Kruszywa w drogownictwie wykorzystywane są najczęściej do tworzenie warstw filtracyjnych, podbudów, czy też do umacniania terenów, w tym poboczy i skarp. Istotne przy tym jest zwrócenie uwagi na wykorzystanie piasków klasyfikowanych i nieklasyfikowanych, inaczej niesortowanych. Obecnie w Polsce głównie wykorzystuje się je właśnie w drogownictwie do tworzenia podbudów i przy innych ważnych robotach inżynierskich. Zużycie roczne na te cele, to nawet ponad 100 milionów ton piasku rocznie! Istotne przy tym jest to, że wielokrotnie podobny gatunek piasku wykorzystywany jest do produkcji zapraw betonowych, czy betonu komórkowego. Do budownictwa drogowego należy zaliczyć bowiem również tworzone miejskie oraz pozamiejskie parkingi, oraz zjazdy.
Oczywiście sam piasek nie jest wykorzystywany przy budowie dróg. Ważny jest również żwir, oraz różnego rodzaju mieszanki, m.in. kruszywa łamanego. Takie towary w najsprawniejszych logistycznych procesach zapewnia wykonawcom m.in. firma HARD ROCK BP, która słynie z terminowości oraz wysokiej jakości gwarantowanych produktów.