Manualne skrzynie biegów to podstawowe wyposażenie samochodów, jakimi na co dzień się poruszamy. Wielu kierowców ceni je za większą wytrzymałość oraz mniejszą awaryjność w porównaniu do skrzyń automatycznych. To jednak nie oznacza, że kupując auto ze skrzynią manualną, nie musimy martwić się o awarie. Zobacz, jak zazwyczaj objawiają się usterki przekładni manualnej i czy można ich uniknąć.
Jak objawiają się awarie manualnych skrzyń biegów?
Usterki manualnych przekładni zwykle wynikają z wad konstrukcyjnych albo agresywnego stylu jazdy. Poza tym awarie powodowane są przeciążeniem poszczególnych elementów układu, na co wpływ ma coraz większa moc i moment obrotowy. Jak jednak rozpoznać, że skrzynia biegów uległa awarii? Przede wszystkim zepsuta przekładnia nie będzie działała płynnie, a czasem wydaje dziwne dźwięki. Jedną z najczęstszych oznak uszkodzonej skrzyni biegów są problemy ze zmianą biegów. Gdy czujemy, że biegi wchodzą ciężko, możemy podejrzewać, że w przekładni znajduje się zbyt mało oleju. Nawet niewielki ubytek oleju może powodować problemy z korzystaniem ze skrzyni, ponieważ odpowiada on za smarowanie jej elementów. Kłopoty może także sprawiać stary olej, który z czasem traci swoje właściwości smarne.
Innym objawem uszkodzonej skrzyni biegów może być zgrzytanie, które słyszymy i czujemy w trakcie zmiany biegów. Taki objaw najczęściej oznacza zapieczenie linek albo zużycie synchronizatorów, czyli metalowych pierścieni znajdujących się na głównym wałku skrzyni. Zadaniem synchronizatora jest wyrównywanie prędkości obrotowej kół zębatych. Gdy doszło do zużycia synchronizatora, to będziemy czuli zgrzytanie podczas włączania konkretnego biegu, ponieważ każdy bieg ma własny synchronizator. W trakcie jazdy możemy także usłyszeć głośną pracę skrzyni biegów. W takiej sytuacji zwykle mamy do czynienia ze zużyciem się kół zębatych lub łożysk. Uszkodzone łożysko nie wydaje się wielkim problemem, jednak może doprowadzić do rozerwania obudowy przekładni. Ostatni poważny problem z manualną skrzynią biegów dotyczy wyskakiwania biegów. Powodem takiego stanu rzeczy najczęściej jest uszkodzenie poduszki pod skrzynią biegów lub silnikiem. Czasem problem wyskakujących biegów wynika ze zużycia lub uszkodzenia koła zębatego.
Awarie manualnej skrzyni biegów – jak im zapobiegać?
Naprawa manualnej skrzyni biegów to dość skomplikowany proces, ponieważ przekładnie mają coraz więcej elementów, a ich budowa nie jest tak prosta jak kiedyś. Z tego względu naprawa skrzyni, którą oferuje warsztat samochodowy FuraFix, to niekiedy kosztowna inwestycja. W związku z tym kierowcy pytają, co można zrobić, by uniknąć uszkodzenia tego elementu. Trzeba zaznaczyć, że nie da się całkowicie wyeliminować ryzyka uszkodzenia skrzyni biegów, aczkolwiek, gdy zależy nam na sprawnej skrzyni przez najdłuższy czas, powinniśmy przede wszystkim unikać jazdy na zbyt niskich obrotach. Taka jazda nadmiernie obciąża koła zębate i łożyska. Poza tym niewskazana jest zmiana biegów ze zbyt słabo wciśniętym sprzęgłem, a co gorsza, z brakiem wciśniętego pedału sprzęgła. Skrzynia biegów zużywa się też szybciej podczas gwałtownej zmiany biegów, a także wtedy, gdy trzymamy rękę na dźwigni ich zmiany. Wielu kierowców ma taki nawyk, lecz lepiej się go oduczyć, ponieważ wtedy nadmiernie obciążamy mechanizm roboczy skrzyni.
Mechanika Pojazdowa i Pomoc Drogowa FuraFix
Właściciel zakładu mechaniki pojazdowej Furafix, wraz ze swoim zespołem, specjalizuje się w naprawie różnorodnych marek samochodów osobowych, busów i dostawczych. Wykorzystując nowoczesne metody diagnostyki komputerowej, szybko identyfikują usterki i przystępują do ich usuwania. Zakład proponuje również przeglądy stanu technicznego pojazdów, w tym kontrole przed zakupem używanego samochodu. Klienci mogą liczyć na pomoc drogową w razie kolizji, awarii lub innych problemów, takich jak utknięcie w zaspie czy brak paliwa. W takich sytuacjach samochód jest odholowywany własną auto-lawetą, a następnie przystępują do niezbędnych napraw.