Wycięty filtr DPF w dieslu może doprowadzić do utraty homologacji, czyli możliwości poruszania się autem po drogach. Polscy kierowcy zaprzestali zatem takiej praktyki kierując swój wzrok na usługi regeneracji filtrów cząstek stałych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii warsztatowej. Poznaj dwie podstawowe techniki czyszczenia filtrów DPF i dowiedz się, dlaczego lepiej wykorzystać od tego celu metodę firmy Wojt-Mar-Asmet Wojciech Jakóbczyk, która specjalizuje się w układach wydechowych i regeneracji filtrów.

Dlaczego regeneracja filtrów DPF jest opłacalna?

Filtry cząstek stałych odpowiadają za zmniejszanie emisyjności szkodliwych substancji do otoczenia przez samochody dieslowe. Niestety z czasem w ich wnętrzu nagromadzają się zanieczyszczenia, w tym sadza, które zaczynają zapychać filtr, obniżając jego sprawność. Bez serwisu – regeneracji DPF – dochodzi do jego uszkodzenia. Wymiana podzespołu może kosztować od 1000 do nawet kilku tysięcy złotych. Czyszczenie oraz wypalanie są zatem znacznie bardziej opłacalne. Ich cena wynosi kilkaset złotych, a skuteczność wynosi nawet do 99% jeżeli usługę wykona profesjonalna firma stosująca do tego celu własną linię technologiczną:

Wielogodzinna wielofazowa regeneracja pozwala uzyskać 99 % sprawności nowego filtra cząstek stałych, co pozwala na jego eksploatację przez długi okres, bez konieczności wymiany na nowy.

-wyjaśniają specjaliści. Po regeneracji filtr działa jak nowy. To gwarantuje firma Wojt-Mar-Asmet Wojciech Jakóbczyk z Łodzi, która wyposażona jest w nowoczesną technologię zakładową.

Metoda wypalania zakładowego

Pierwszą metodą na regenerację filtra DPF jest podłączenie go do specjalnego komputera, który w zakładzie naprawczym stworzy dla silnika sztuczne warunki jazdy. Cząstki stałe przy wysokich prędkościach zostają wypalane. Filtr w ten sposób oczyszczany jest z osadów. Metoda ta polecana jest przede wszystkim ze względu na swoją szybkość oraz brak konieczności demontażu DPF-u. Niestety bez tego nie ma możliwości zweryfikowania czy podzespół ma uszkodzenia mechaniczne, które wymagają serwisu.

Wypalanie jest zatem polecane jako usługa profilaktycznego dbania o DPF. Na wypalanie można wybrać się już przy kilkunastoprocentowym zapchaniu filtra lub po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Jeśli na sterowniku pojawią się jednak błędy P2463 bądź P2002, lepiej udać się na czyszczenie chemiczne DPF-u.

Metoda czyszczenia chemicznego

Drugą metodą na odzyskanie sprawności filtra cząstek stałych jest jego chemiczne wyczyszczenie. W tym celu podzespół musi być zdemontowany, a następnie poddany dokładnej analizie technicznej. Często serwisanci stosują kamery endoskopowe, pozwalające zajrzeć do wnętrza filtra. Dzięki temu łatwiej jest określić opłacalności procesu czyszczenia. Jeśli jest on uzasadniony, filtr cząstek stałych trafia do specjalnego urządzenia gdzie badane jest przeciwciśnienie. Potem wdrażana jest procedura czyszczenia wodnego w nowoczesnym automacie. Cały proces kończy się suszeniem w temperaturze powyżej 120 stopni Celsjusza.

Zaletą czyszczenia chemicznego jest to, że filtr jest dokładnie zregenerowany. Niemalże w 100% usunięta zostaje z niego sadza, olej silnikowy, popiół oraz płyn chłodniczy. Metoda ta cechuje się także wysokim poziomem bezpieczeństwa – czyszczenie chemiczne nie uszkadza wkładu katalitycznego filtra. 

Wielofazowa regeneracja filtra cząstek stałych

Wojt-Mar-Asmet Wojciech Jakóbczyk to przedsiębiorstwo wyspecjalizowane w sprzedaży, naprawach oraz przerabianiu elementów układu wydechowego, a także w regeneracji filtrów cząstek stałych. Specjaliści zaznaczają zatem, że poza dwiema wymienionymi wyżej metodami doskonałe efekty przynosi również stosowana przez firmę wielofazowa regeneracja filtra cząstek stałych. Nowoczesna linia technologiczna firmy Wojt-Mar-Asmet daje zaskakujące rezultaty. Warto jednak pamiętać o tym, że przed regeneracją filtra należy zadbać o zawór ERG, czujnik różnicy ciśnień, przepływomierz i turbosprężarkę. Żadna regeneracja czy też wymiana filtra cząstek stałych na nowy nie przyniesie bowiem oczekiwanych efektów, jeżeli nie zminimalizujemy czynników sprzyjających jego uszkodzeniom. Wszystkie wymienione wyżej podzespoły oraz układ paliwowy mają bowiem ogromny wpływ na jego żywotność.