Pracownicy firm zajmujących się remontem dróg, autostrad, czy chodników przy drogach wykonują określone zadania. Wcześniej, ktoś to musiał jednak zaplanować i zaprojektować. Szczególnie jeśli chodzi o bezpieczeństwo pracowników i uczestników ruchu drogowego. Podczas większości prac ruch odbywa się bowiem dalej, są tylko pewne ograniczenia lub zmiany, które mają na celu zmniejszyć komplikacje spowodowane pracami.

Projekt organizacji ruchu - czym jest?

Projekt organizacji ruchu to kompletna dokumentacja, którą przed rozpoczęciem prac drogowych musi zaakceptować organ zarządzający. W dokumentacji tej znajdziesz wszystko, co ma wpływ na ruch drogowy, między innymi geometrię drogi, czy zakres dostępu do drogi. To jednak nie koniec w skład informacji zawartych w projekcie znajduje się także oznakowanie pionowe i poziome - oraz sposób ich umieszczania. Zasady działania sygnalizacji to kolejny element, który znajduje się w projekcie. W dokumentach jest wszystko, co powinno się znaleźć na temat tego, w jaki sposób dana firma chce zabezpieczyć odcinek i jak zmienić oznakowanie, aby ruch wciąż był możliwy, przy tym bezpieczny. Zajmuje się tym między innymi przedsiębiorstwo Dromax.

Kto może zająć pasy drogowe podczas robót? Firmy, których celem jest budowa, przebudowa, remont, czy utrzymanie dróg, w tym pasów zieleni. W tym przypadku również zezwolenie wydaje organ administracyjny. A uzyskaniem zatwierdzenia od zarządców zajmuje się odpowiednie przedsiębiorstwo, między innymi to podane powyżej. Dlaczego wysyła się zapytanie o zajęcie pasa ruchu? Związane jest to z potencjalnymi pracami na drodze, umieszczaniem urządzeń infrastruktury technicznej na pasach, umieszczaniem obiektów budowlanych. Specjalne oświadczenie w celu uzyskania pozytywnej oceny przez zarządcę może dotyczyć również innych sytuacji, które nie zostały tutaj wymienione.

Wniosek to nie wszystko, niezbędny plan orientacyjny dla zarządcy

Złożenie odpowiedniego wniosku nie kończy sprawy. Należy do niego dołączyć ogólny plan zabezpieczeń, a także projekt terenu w odpowiedniej skali. Nie może zabraknąć oświadczenia, w którym znajdzie się wpis o aktywnym pozwoleniu na budowę obiektu, który zostanie umieszczony w pasie drogowym. Prace na drodze to nie taka prosta sprawa, nie ograniczają się jedynie do postawienia pachołków ostrzegawczych. Za robotami drogowymi w praktyce stoi szereg umów, projektów, zezwoleń, wniosków. Wszystko po to, aby jak najlepiej zabezpieczyć miejsce prac i zorganizować najmniej dotkliwy sposób organizacji ruchu na danym odcinku.