Pokonując tysiące kilometrów samochodem, trzeba liczyć się z tym, że wiele części się nieustannie zużywa. Czasami jednak bardzo trudno jest wykryć usterki. Przykładem są amortyzatory, czyli jeden z elementów, który bezpośrednio wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wiele osób o tym, w jakim są stanie, dowiaduje się dopiero podczas kontroli. Postaramy się więc wyjaśnić, jakie są objawy uszkodzonych amortyzatorów oraz kiedy należy je wymieniać.

Za co odpowiadają amortyzatory?

Zacznijmy od rzeczy oczywistych. Prawdopodobnie wszyscy zdają sobie sprawę, że każdy amortyzator w samochodzie odpowiada za łagodzenie wstrząsów. Najbardziej docenia się więc ich obecność, jadąc po nierównym terenie z mnóstwem dziur. Prawda jest jednak taka, że amortyzatory mają jeszcze wiele bardzo ważnych funkcji. Zapewniają odpowiedni docisk kół do podłoża, co w praktyce przekłada się na lepszą przyczepność na zakrętach, trakcję oraz możliwości hamowania.

W momencie, gdy wiadomo już, jak ważne są sprawne amortyzatory gumowe, można sobie wyobrazić, co się dzieje, gdy ulegną uszkodzeniu. Z pewnością znacząco wydłuża się droga hamowania, a samochód ma mniejszą przyczepność. W takiej sytuacji jazda staje się bardzo niebezpieczna, bo jeden ostry zakręt może skończyć się wypadkiem.

Jak szybko się zużywają?

Nie da się jednoznacznie określić, ile są w stanie wytrzymać amortyzatory w dobrym stanie. Tutaj różnice w tysiącach kilometrów mogą być naprawdę bardzo duże, gdyż każdy kierowca jeździ inaczej. Czasami będzie to 50 tys., a czasami 150 tys. kilometrów.

Pierwszym czynnikiem, który trzeba więc brać pod uwagę, jest styl jazdy i drogi, po jakich się jeździ. Oczywiste jest, że prędzej trzeba będzie wymienić amortyzatory w samochodzie, który każdego dnia jeździ tylko po nierównych drogach, niż w tym, który w ogóle nie ma styczności ze złą nawierzchnią. Stan amortyzatorów jest także w pewnym stopniu zależny od tego, jak wyglądają elementy zawieszenia w samochodzie. W szczególności w używanych, kilkunastoletnich samochodach może być to dużym problemem.

Jakie są objawy zużycia amortyzatorów i co wtedy robić?

Jak się jednak okazuje, wystarczy poświęcić odrobinę uwagi, aby dostrzec potencjalne objawy świadczące o tym, że amortyzatory nadają się do wymiany. Najczęściej są to:

  • Dziwnie hałasujące zawieszenie,

  • charakterystyczne bujanie pojazdu,

  • drgania kierownicy,

  • częstsze uruchamianie ABS,

  • nierównomierne zużycie opon,

  • gorszy komfort jazdy i prowadzenia pojazdu,

  • ślady oleju na amortyzatorach,

  • przechylania się pojazdu na zakrętach.

Jeżeli jeżdżąc autem, widoczne są któreś z wymienionych objawów lub inne niepokojące zdarzenia, to najlepiej udać się wtedy do fachowca, który przeprowadzi badanie kontrolne. Wówczas na jego podstawie można zdecydować, czy wymiana będzie konieczna.

Producent wysokiej jakości amortyzatorów gumowych

Wysokiej jakości gumowe wyroby techniczne, w tym amortyzatory, produkuje firma Progum z siedzibą w Lublinie, która działa na rynku już od 1989 roku. Wyroby powstają na formach własnych lub powierzonych z wykorzystaniem metody wulkanizacji ciśnieniowej. Producent dysponuje wieloma rodzajami mieszanek gumowych o odmiennych właściwościach użytkowych, produkuje więc wyroby, które mogą być odporne na kontakt z wodą, olejami silnikowymi, gazami, wysokim ciśnieniem, czy temperaturami. Są to oczywiście amortyzatory, ale także gumowe membrany, uszczelki, tuleje i pierścienie oraz korki i przelotki. Progum jest również producentem nasadek gumowych do ławek szkolnych, wózków inwalidzkich, kul i lasek. Gumowe artykuły techniczne trafiają do przedstawicieli branży motoryzacyjnej, budowlanej i przemysłowej.