Każdy zarząd wspólnoty mieszkaniowej powinien wybrać zarządcę lub też skorzystać z usług firmy zewnętrznej. To drugie rozwiązanie cieszy się zdecydowanie większą popularnością. Mieszkańcy wolą bowiem zapłacić za pakiet usług, które zawsze zostaną zrealizowane w sposób profesjonalny, niż zaprzątać sobie głowę dodatkowymi obowiązkami, wynikającymi z mieszkania we wspólnocie. Jakie są obowiązki zarządcy?

Dbanie o porządek w budynku

Każdy mieszkaniec danej wspólnoty mieszkaniowej potrafi zadbać o swój lokal. Wielu z nich oczekuje jednak, że podobny porządek panować będzie w częściach wspólnych budynków. Mowa tu oczywiście o klatce schodowej, windzie, poręczach czy oknach. Rolą zarządcy jest utrzymywanie tych powierzchni w czystości bądź zatrudnienie ekipy sprzątającej, która się tym zajmie.

Sprzątanie wspólnot mieszkaniowych powinno odbywać się codziennie, według uzgodnionego harmonogramu. Niektórych prac, takich jak np. mycie okien, nie potrzeba bowiem wykonywać każdego dnia. Konieczne jest jednak zamiatanie posadzki, opróżnianie koszy na śmieci czy usuwanie plakatów i reklam, pozostawionych przez akwizytorów. Czystość budynku wpływa na samopoczucie mieszkańców, ale też stanowi ich wizytówkę.

Dbanie o zieleń wokół budynku

Jak informuje pan Dariusz Chmielewski, który od lat zajmuje się zarządzaniem nieruchomościami – do budynku mieszkalnego często przynależą też tereny zielone, o które również należy zadbać. Zależnie od sezonu, zadaniem zarządcy jest dopilnowanie, by teren wokół budynku był czysty i bezpieczny dla mieszkańców. W okresie wiosenno-letnim konieczne jest cykliczne ścinanie traw, podlewanie dekoracyjnej roślinności czy wyrywanie chwastów spomiędzy kostek brukowych.

W sezonie jesiennym zaś należy zadbać o regularne grabienie liści oraz ich utylizację. W zimie niezbędne jest odśnieżanie i posypywanie chodników piaskiem lub solą, by zapobiec ewentualnym poślizgnięciom się na lodzie. Każdego dnia natomiast z terenów zielonych trzeba usuwać śmieci i dbać o to, by śmietniki wokół budynku były puste.

Naprawy, serwis instalacji, planowanie remontów

Obowiązkiem zarządcy jest zapewnienie eksploatacyjnej obsługi budynku mieszkalnego. To on odpowiada za sprawność wszystkich instalacji i ,w imieniu mieszkańców, kontaktuje się z dostawcami mediów w przypadku np. awarii którejś z nich . Zarządca dba także o wywóz nieczystości, jeśli budynek nie jest przyłączony do sieci kanalizacyjnej. Do jego zadań należy również dbałość o infrastrukturę obiektu, a także planowanie jego modernizacji czy remontu w porozumieniu z mieszkańcami.