Wszystkie rodzaje bram garażowych wymagają regularnej konserwacji. Od tego zależy między innymi ich żywotność i funkcjonalność. Zdecydowana większość użytkowników takich bram decyduje się na ich automatyzację, co jeszcze bardziej zwiększa wymogi dotyczące ich pielęgnacji. W niniejszym artykule podpowiemy, co robić, by automatyczna brama garażowa, działała niezawodnie przez długie lata.
Popularne rodzaje bram garażowych
Polscy inwestorzy najbardziej cenią bramy rolowane, które działają na podobnej zasadzie co rolety okienne, z tym że są znacznie bardziej wytrzymałe. Bramy rolowane zajmują niewiele miejsca, a więc idealnie nadają się do niezbyt przestronnych garaży. Osoby, które dysponują krótkim podjazdem, lub które mają garaż wychodzący na ulicę, częściej decydują się na montaż bramy segmentowej górnej albo bocznej. Podczas otwierania się tego typu bramy nie wysuwają się przed lico garażu, co pozwala zaoszczędzić sporo miejsca. Co więcej, bramę segmentową można łatwo dopasować do nadproża garażowego o dowolnym kształcie, a dzięki solidnej budowie, brama chroni wnętrze garażu przed utratą ciepła i hałasem z zewnątrz. Najmniej popularne są zaś bramy rozwierne, a to dlatego, że potrzebują dużego i szerokiego podjazdu. Z drugiej strony wyróżnia je przystępna cena i idealne dopasowanie do wnęki garażowej. Obecnie każdy rodzaj bramy garażowej można uzupełnić o napęd, który umożliwia jej zdalne zamykanie i otwieranie. To bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż kierowca nie musi opuszczać samochodu, by dostać się do garażu. Najlepsze i najmocniejsze napędy do bram garażowych oferuje firma Beninca Polonia, która jest jedynym polskim przedstawicielem włoskiej Grupy Beninca.
Jaki wpływ ma prawidłowy montaż bramy i automatyki na pracę całego systemu?
Jakość montażu bramy i napędu w dużym stopniu determinuje niezawodność działania całego systemu. Zaleca się, by wszystkie prace instalacyjne przeprowadziła firma specjalizująca się tej branży. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie miejsca montażu. Musi być ono czyste, pozbawione kurzu i pyłów. Niedopuszczalny jest montaż bramy garażowej w czasie remontu elewacji czy podjazdu. Grozi to zabrudzeniem prowadnic oraz elementów automatyki bramowej, co może doprowadzić do ich szybkiego uszkodzenia. Jeżeli zaś planowane są jakiekolwiek prace remontowe w obrębie budynku, w którym zamontowana jest brama, należy pamiętać o jej dokładnym zabezpieczeniu. Przynajmniej raz w roku warto poddać bramę i napęd przeglądowi serwisowemu. To naturalne, że w wyniku codziennej eksploatacji, pewne części ulegną zużyciu lub osłabieniu. Bardzo ważne jest to, by w porę wychwycić ten moment. W czasie systematycznej kontroli serwisant wymieni wyeksploatowane elementy (uszczelki, łożyska) i przetestuje poprawność działania napędu.
Jak samodzielnie zadbać o bramę garażową?
Współpraca z doświadczonym serwisem bram garażowych jest niezbędna, jeśli zależy nam na jak najdłuższej żywotności systemu, jednak część prac konserwacyjnych możemy wykonać na własną rękę. Chodzi między innymi o czyszczenie bramy garażowej. Przed tym zabiegiem warto najpierw usunąć wszystkie przedmioty, które mogłyby utrudnić otwieranie/zamykanie bramy. Co ważne, inaczej myje się bramę od strony wewnętrznej, po której zamontowana jest automatyka, a inaczej od strony zewnętrznej. Tam, gdzie zainstalowany jest napęd, nie można używać dużych ilości wody. Najlepiej umyć bramę przy pomocy wilgotnej ściereczki nasączonej łagodnym detergentem. Trzeba pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu elementów jezdnych oraz uszczelek. Po wszystkim należy wytrzeć je do sucha. Zewnętrzną część bramy można umyć silnym strumieniem wody lub przy pomocy myjki ciśnieniowej. Sprawdźmy jednak, czy zastosowany detergent nie spowoduje przebarwień na materiale wykończeniowym. W tym celu nałóżmy go w jakimś mniej widocznym miejscu. Najważniejsza jest konserwacja bramy w okresie jesienno-zimowym. Niska temperatura i śnieg mogą zaburzyć jej pracę. Kluczową kwestią jest zabezpieczenie uszczelek preparatem rekomendowanym przez producenta bramy. Nie można pozwolić, by śnieg zalegał bezpośrednio pod nią. Nawet jeśli w danym dniu nie planujemy podróży samochodem, podjazd trzeba odśnieżyć. Nie wolno go jednak posypywać solą, by zapobiec gromadzeniu się śniegu. Rozpuszczona sól może przyczynić się do uszkodzenia uszczelki, a nawet samego skrzydła bramy. Śnieg należy usunąć za pomocą specjalnej łopaty lub miotły. Jeśli opady są intensywne, nie pozostaje nic innego, jak powtarzać ten zabieg kilkukrotnie.