Rozmaite dzieła sztuki od wieków zdobią ściany naszych domów, miejsc pracy czy wszelkich instytucji kultury. Wielość stylów artystycznych sprawia, że każdy znajdzie obraz, który odpowiada jego upodobaniom. Jednak to, jak będzie on się prezentował we wnętrzu, zależy w ogromnym stopniu od ramy. Ona nie jest bowiem jedynie narzędziem służącym ekspozycji dzieła, ale też środkiem wyrazu artystycznego.

Jakie znaczenie ma rama?

Rama obrazu, jak wskazuje nazwa, stanowi jego oprawę. Nie oznacza to przy tym, że jest ona mniej ważna. Przeciwnie, powinna być jego dopełnieniem, dopasowanym do samego dzieła. Rama i obraz muszą się harmonizować – dzięki temu będziemy w stanie znacząco podnieść walory artystyczne dzieła. Dlatego przy wyborze ramy należy brać pod uwagę jedynie obraz, który ma zostać oprawiony. Jak zaznaczają specjaliści w oprawie obrazów z firmy Aris, nie mają tu znaczenia kolory ram innych obrazów czy pozostałych elementów dekoracyjnych znajdujących się w aranżowanym wnętrzu. A co ma znaczenie? Na to pytanie odpowiemy w dalszej części artykułu. Nim do tego przejdziemy, warto wyjaśnić inną kwestię.

Najpierw odpowiedzmy na pytanie o to, dlaczego właściwie warto oprawiać obrazy. Od pewnego czasu w modzie są obrazy olejne jedynie naciągnięte na blejtram i pozbawione oprawy. Dzieje się tak ze względu na koszty oraz minimalistyczne tendencje sztuki współczesnej. Tymczasem rama obrazu stanowi jego wykończenie, nadaje mu rangę i wyraz. Nieoprawiony oraz ma miejsce wyłącznie w pracowni malarskiej, ten w roli dekoracji wnętrza powinien znajdować się w ramie. Użycie mniejszego blejtramu i naciągnięcie na niego obrazu tak, by jego boki stanowiły zamknięcie, sprawi, że w przyszłości, jeśli zdecydujemy się na oprawienie obrazu, stracimy część malowidła.

Kolor i rodzaj ramy obrazu

Wybierając ramę dla dzieła sztuki, które zwiśnie na ścianie naszego mieszkania czy gabinetu, pod uwagę bierzemy dwa aspekty: kolor oraz rodzaj ramy. Musimy spojrzeć na obraz i wybrać kolor, który pojawia się na malowidle w mniejszości – w tym właśnie powinna być wykonana oprawa. Na przykład do dzieł utrzymanych w zieleni i żółci idealnie pasują ramy ciepłe w odcieniach złota, ramy srebrne i popielate natomiast wybierzemy dla obrazów w niebieskiej tonacji. Oprawa obrazu nie powinna też być zbyt jasna, jeśli kompozycja jest w ciemnych barwach i na odwrót – zbyt ciemna do jasnej palety. Możemy też decydować się na kolorową ramę, która harmonizuje się z malowidłem.

Drugie kryterium doboru ramy to jej rodzaj. Obrazy bogate najlepiej prezentować się będą w ramach pozbawionych ornamentów. Zdobiona oprawa sprawdzi się natomiast w przypadku portretów oraz obrazów świętych, gdzie tło zazwyczaj jest jednolite i mało dekoracyjne. Sztuka abstrakcyjna dobrze wygląda w ramach wąskich w jednym kolorze, ale o dużej głębokości felcu, który w całości chować będzie blejtram. Ponadto rama malowidła powinna być wystarczająco głęboka, by schować blejtram – tak jest w przypadku ram odwrotnych – lub na tyle szeroka, by go w całości zasłonić. Taką możliwość dają ramy głębokie.