Przepisy ruchu drogowego zobowiązują kierowców do używania świateł w aucie przez okrągły rok. Dobre oświetlenie zwiększa widoczność samochodu na drodze, a tym samym przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Obecnie kierowcy mogą wybierać spośród kilku rodzajów reflektorów samochodowych. Największą popularnością cieszą się jednak światła ksenonowe i halogeny. Co je różni?
Lampy halogenowe – charakterystyka
Żarówka halogenowa zbudowana jest z żarnika wolframowego, który jest otoczony gazem halogenowym. Całość zamknięta jest w szklanej kapsule, która wykazuje dużą odporność na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych (np. wysoką temperaturę). Kiedy uruchomimy auto, a napięcie zostanie doprowadzone do żarnika, zacznie się on żarzyć, co rozpocznie proces odparowywania wolframu. Ten zaś zmiesza się z gazem halogenowym, tworząc halogenek wolframu. Kiedy cząsteczki tej substancji zbliżą się do włókna, warstwa wolframu powstanie na nowo na skutek działania wysokiej temperatury. Światło halogenowe ma kolor żółty.
Zalety i wady lamp halogenowych
Jak informuje specjalista ze sklepu internetowego Lampcar – lampy halogenowe cieszą się niegasnącym zainteresowaniem kierowców. Są dość tanie i szeroko dostępne, gdyż ich produkcja nie jest ani skomplikowana ani kosztowna. Kolejną zaletą reflektorów halogenowych jest łatwość montażu. Każdy kierowca może przeprowadzić go na własną rękę, co obniża koszt wymiany oświetlenia samochodowego. Jeśli zaś mowa o wadach, to przeciwnicy halogenów zarzucają im zbyt niską trwałość i wytrzymałość. Szacuje się, że lampa halogenowa może świecić nie dłużej niż 1000 godzin.
Lampy ksenonowe – charakterystyka
Jeszcze kilkanaście lat temu reflektory ksenonowe można było spotkać tylko w najbardziej luksusowych samochodach. Dziś technologia ta staje się coraz bardziej dostępna dla właścicieli aut niższych klas. Stosowanie lamp ksenonowych jest uregulowane prawnie. Aby móc wyposażać pojazd w taki reflektor, należy upewnić się, że ma on system samopoziomujący światło oraz spryskiwacze. Jak działa lampa ksenonowa? To nie żarówka, lecz wyładowcze źródło światła, które powstaje w łuku elektrycznym. Jest on zapalony między elektrodami w atmosferze ksenonu uszlachetnionego solami metali z grupy halogenów. Światło widzialne emitowane jest w reflektorze ksenonowym przez stożki plazmy, które przylegają do elektrod. Barwa światła jest najbardziej zbliżona do światła naturalnego.
Zalety i wady lamp ksenonowych
Żywotność lamp ksenonowych znacznie przewyższa żywotność reflektorów halogenowych. Wytrzymują one do 3000 godzin pracy. Dzięki jaśniejszemu strumieniowi świetlnemu ksenony doskonale oświetlają nie tylko drogę, ale też krawężnik. Trzeba też wspomnieć o tym, że zużywają mniej energii elektrycznej, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Oczywiście tego typu oświetlenie samochodowe ma też swoje wady. W tym wypadku mówimy o wysokiej cenie.
Podsumowując, kierowcy, którzy szukają ekonomicznych rozwiązań, powinni skusić się na zakup lamp halogenowych. Tym, którzy są gotowi zapłacić więcej za wyższą jakość oświetlenia i lepszy komfort jazdy, polecamy reflektory ksenonowe.