Nowoczesne telewizory zdają się bezawaryjne. Wszak technologia z roku na roku pędzi do przodu i zanim nasz sprzęt umrze śmiercią naturalną, wymienimy go na nowszy model wyższej generacji. Czy jednak oznacza to rozrywkę bez zakłóceń? Niestety nie. Nawet drogie telewizory warte kilkanaście tysięcy złotych ulegają awariom. My wymieniamy trzy z nich, które pojawiają się w naszych domach najczęściej. Podpowiadamy również, jak należy z nimi walczyć.

Problemy z obrazem

Problemy z obrazem mogą być bardzo różne. Najczęściej jednak awarie dotyczą uszkodzonych pikseli. Dotyczy to tzw. martwych pikseli. Stanowią je miejsce nieświecące się. Ich przeciwieństwem są hot piksele, czyli takie, które przy włączonym ekranie stale utrzymują jednakową barwę: czerwoną, białą, zieloną. To one nie tylko skutecznie odbierają przyjemność oglądania, ale mogą wskazywać na zbliżającą się awarię podświetlania. Ta z kolei objawia się mruganiem ekranu lub podświetlaniem go na różowy kolor. Takie uszkodzenie jest ściśle związane z pracą lamp CCFL, których zadaniem jest właśnie podświetlanie matrycy. Ich żywotność wynosi 10000 godzin, ale niestety wiele nawet najnowocześniejszych sprzętów wykazuje problem ze świetlówkami nawet po kilku miesiącach od zakupu telewizora.

Jaka jest rada na taki problem? Szybkie zgłoszenie się do serwisanta w ramach posiadanej gwarancji lub jeśli wygasła poza nią. W innym przypadku – np. po śmierci matrycy – naprawa TV będzie nieopłacalna.

Samoczynne włączanie i wyłączanie telewizora

Nie ma chyba nic bardziej denerwującego podczas oglądania różnego rodzaju programów jak samoistne włączanie i wyłączanie telewizora. Skąd bierze się taka niemiła niespodzianka w nowoczesnych sprzętach? Często jest to spowodowane uszkodzeniem tzw. modułu T, nadmierną wilgotnością powietrza wpływającą na odbiornik, a także uruchamianiem funkcji stand by. Samoczynne włączanie i wyłączanie telewizora niekiedy jest także wynikiem nieprawidłowej pracy instalacji zasilania. Wykluczyć nie można również uszkodzenia bezpieczników.

We wszystkich wymienionych sytuacjach bezsprzecznie należy oddać telewizor na gwarancję. Jeśli ta wygasła – najczęściej po 12-24 miesiącach – należy znaleźć serwisanta, który specjalizuje się w technologii telewizorów LCD. Przykładem jest firma JMZ Elektronik, która mniejsze usterki diagnozuje i eliminuje w domu klienta. Dzięki temu klient szybko uzyskuje wycenę naprawy.

Przy większych uszkodzeniach warto zastanowić się nad sprzedażą urządzenia na części pracowni serwisowej i nad zainwestowaniem w nowszy sprzęt. Takie działanie polecane jest przy naprawach telewizorów kilkuletnich, których koszt serwisu przekroczyć można 500 złotych.

Brak dźwięku

Brak dźwięku lub specyficzne szumy mogą być wynikiem zarówno uszkodzenia podzespołów wewnętrznych telewizora, jak i awarii okablowania. Szczególnie jest to częste zjawisko przy podłączaniu sprzętów pod kabel HDMI do laptopa. Często brak dźwięku jest także spowodowany usterkami w oprogramowaniu. Niekiedy wystarczy zresetować telewizor i przywrócić jego fabryczne ustawienia. Lepiej jednak zawsze zgłaszać problem do pracowni serwisowej. 

Poznaj ofertę firmy JMZ Elektronik

Firma JMZ Elektronik, mieszcząca się w Krakowie, oferuje profesjonalne usługi serwisowe dla sprzętu audio, RTV, gramofonów i adapterów. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i pełnemu profesjonalizmowi, zdobyła zaufanie klientów. Wysoka jakość realizowanych prac serwisowych gwarantuje zadowolenie oraz długotrwałe działanie naprawionego sprzętu. Specjaliści podejmują się różnorodnych zleceń, dążąc do szybkiego i efektywnego rozwiązania problemów technicznych. Zaawansowane narzędzia i wyspecjalizowany personel pozwalają na efektywne diagnozowanie i naprawianie awarii oraz dostosowywanie się do indywidualnych potrzeb klientów.