Prowadzeniu fundacji marzy wiele osób, które mają altruistyczne podejście do świata. Nie ma nic lepszego niż niesienie pomocy innym. Niestety, na założyciela fundacji czeka masa formalności. O jakich czynnościach związanych z księgowością fundacji nie można zapomnieć? Komu zlecić ich prowadzenie, jeśli samemu nie posiada się wystarczającej wiedzy?
Podstawowa księgowość
Księgowość fundacji prowadzi się podobnie jak w przypadku zwykłej działalności gospodarczej. Nawet jeśli fundacja utrzymuje się wyłącznie z darowizn, jest zobowiązana do skrupulatnego dokumentowania wszystkich zysków oraz wydatków w ciągu każdego roku. Założyciel fundacji ma również obowiązki względem Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W przypadku większych fundacji nie jest możliwe samodzielne pełnienie wszystkich obowiązków związanych z księgowością, dlatego skorzystanie z pomocy biura rachunkowego będzie nieuniknione. Obowiązki księgowe fundacji to na przykład:
- księgi rachunkowe,
- przechowywanie oraz archiwizacja dokumentów,
- amortyzowanie środków trwałych.
Fundacje prowadzące pełną księgowość muszą stworzyć także spis przedmiotów nabytych i używanych tzw. ewidencję środków trwałych.
Sprawozdania finansowe
Codzienne sprawy księgowe to jednak nie wszystko. Jednym z najważniejszych etapów prowadzenia księgowości jest przesyłanie sprawozdań finansowych do Urzędu Skarbowego. Jeśli fundacja prowadzi działalność gospodarczą, sprawozdanie musi zostać złożone również do KRS. Wszystkie Organizacje Pożytku Publicznego są zobowiązane także do umieszczenia sprawozdania w bazie sprawozdań OPP prowadzonej przez Narodowy Instytut Wolności. Oprócz sprawozdań finansowych fundacje muszą sporządzać również sprawozdania merytoryczne, a następnie dostarczyć je do odpowiedniego ministra – w zależności od tego, co wspiera dana fundacja.
Komu zlecić?
Jak można zauważyć, prowadzenie fundacji to niezwykle odpowiedzialne i czasochłonne zadanie, dlatego księgowość najlepiej powierzyć specjalistom. Obsługą księgową fundacji zajmuje się między innymi biuro rachunkowe Duet, którego siedziba znajduje się w Łodzi. Nie warto decydować się na usługi osób, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z księgowością oraz sprawozdawczością fundacji. Korzystanie z usług odpowiednio wykwalifikowanych i doświadczonych osób to gwarancja bezpieczeństwa. Tylko w ten sposób można mieć pewność, że wszystkie dokumenty i rozliczenia będą wykonywane zawsze poprawnie i na czas. Za niedopilnowanie obowiązków księgowych można zostać ukaranym przez sąd, dlatego nie wolno ich bagatelizować i odwlekać w czasie.