Założenie własnej działalności gospodarczej związane jest z licznymi decyzjami, które początkujący przedsiębiorca musi podjąć. Należy do nich między innymi wybór optymalnego sposobu rozliczania działalności. To bardzo ważna kwestia, którą warto dokładnie przemyśleć. Jaki rodzaj księgowości zda egzamin w Twoim przedsiębiorstwie? Dowiedz się, na czym polega pełna księgowość oraz czym różni się od księgowości uproszczonej.

Właściwie prowadzona księgowość jest fundamentem prężnie działającej i rozwijającej się firmy. To, na jaką formę opodatkowania postawimy, będzie wpływało na zachodzące w firmie procesy finansowe. Nawet właściciele mikroprzedsiębiorstw lub osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, powinny dowiedzieć się, czym różni się księgowość pełna od uproszczonej i jakie są wady i zalety każdego z tych rozwiązań.

Na czym polega księgowość pełna?

Pełna księgowość to skomplikowany, dokładny system ewidencyjny, ukazujący rzeczywisty obraz sytuacji finansowej danego przedsiębiorstwa. Dzięki pełnej księgowości doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak wyglądają przychody i rozchody przedsiębiorstwa, ponieważ prowadzone dokumenty rejestrują każdą przepływającą przez  firmę złotówkę. Do głównych zalet tego systemu zaliczyć należy na pewno pełną kontrolę oraz analizę wydatków i przychodów. Dzięki tak precyzyjnym informacjom jesteśmy w stanie lepiej zarządzać budżetem i planować przyszłe inwestycje. Jednak nie jest to metoda pozbawiona wad. Jest to przede wszystkim skomplikowany system ewidencji, który warto zlecić specjalistom z firmy Szok Szybka Obsługa Księgowa z Wrocławia. Pamiętajmy również, że niektóre firmy mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, który został im narzucony przez ustawodawcę.  Nie jest to jednak rozwiązanie zarezerwowane wyłącznie dla wielkich korporacji. Pełną księgowość może prowadzić nawet jednoosobowa firma, jednak należy pamiętać, że prowadzenie księgowości uproszczonej będzie prawdopodobnie dla niewielkiego biznesu bardziej opłacalne.

Zalety księgowości uproszczonej

To świetne rozwiązanie dla małych przedsiębiorstw. Decydując się na księgowość uproszczoną, nie musimy prowadzić ksiąg rachunkowych. Z urzędem skarbowym możemy rozliczać się na kilka sposobów – mowa tutaj o karcie podatkowej, ryczałcie ewidencjonowanym oraz podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Do największych atutów tego rozwiązania zaliczamy brak skomplikowanych procedur i niskie koszty prowadzenia. Księgowość uproszczoną możemy prowadzić samodzielnie, jednak pamiętajmy, że jeśli zlecimy ją specjalistom z firmy rachunkowej, możemy sporo zyskać  – przede wszystkim pewność, że wszelkie kwestie księgowe prowadzone są należycie. W dodatku będziemy mieć więcej czasu na rozwój biznesu, a to przecież niezwykle ważne w przypadku małych firm.