Odprowadzanie składek ZUS to obowiązek każdego pracodawcy. Jeśli chcesz zatrudnić w swojej firmie pracowników, musisz o tym pamiętać! Rodzaj składki jest uzależniony od typu umowy. Jakie opłaty względem ZUS musi uiszczać pracodawca? Czym się różnią składki na umowie o pracę od tych na umowie zleceniu? Czy na umowie o dzieło jest się całkowicie zwolnionym ze składek ZUS?
Czym są składki ZUS?
Głównym zadaniem składek ZUS jest zapewnienie danemu pracownikowi bezpieczeństwa socjalnego. To właśnie regularne uiszczanie opłat sprawia, że pracownicy mają możliwość ubiegania się o rentę, emeryturę oraz ubezpieczenie w razie choroby, wypadku lub macierzyństwa. Jak zostało na wstępie wspomniane, wysokość oraz rodzaj składki zależy od typu umowy zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Jeśli jesteś właścicielem firmy i masz w planach zatrudnienie pracowników, musisz odpowiednio się do tego przygotować. Przede wszystkim zapoznaj się z zasadami składek ZUS, a najlepiej sięgnij po pomoc doświadczonej i odpowiednio wykwalifikowanej osoby np. księgowej z Biura Rachunkowego Plus. Wsparcie księgowego to przede wszystkim bezpieczeństwo, które powinien zapewnić sobie każdy przedsiębiorca.
Składki przy umowie o pracę
Umowa o pracę to popularna forma zatrudnienia, która jest korzystna dla pracownika. Gwarantuje ona przede wszystkim stabilność zatrudnienia, a pracownik ma prawo do dodatkowych korzyści, takich jak płatny urlop oraz świadczenia chorobowe. W przypadku umowy o pracę, odprowadzane są składki na ubezpieczenie chorobowe, zdrowotne, rentowe oraz emerytalne. Co więcej, składka na ubezpieczenie wypadkowe jest w całości pokrywana przez pracodawcę.
A co z umową zlecenie i o dzieło?
Jeszcze do niedawna na umowie zleceniu nie było obowiązku odprowadzania składek ZUS. Obecnie z opłacania składek ZUS jest zwolniony wyłącznie przedsiębiorca, który nie jest pierwszym i jedynym pracodawcą danego pracownika. Każdy pracodawca, którego pracownik nie uiszcza składek ZUS w innym miejscu pracy, musi ponosić te opłaty. Inaczej wygląda sprawa w przypadku umowy o dzieło. Tutaj pracodawca nie musi martwić się składkami. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy w umowa o dzieło jest zawierana z pracownikiem firmy np. wtedy, kiedy zleca mu się wykonanie dodatkowej pracy. Nie da się ukryć, że obowiązki księgowe to ogromna odpowiedzialność każdego przedsiębiorcy. Przez wielu księgowość i rachunkowość firmy jest uznawana za najtrudniejszy element prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Wobec tego wsparcie księgowego to najlepsze rozwiązanie, aby uniknąć pomyłek i kar finansowych.