Kluczową kwestią dla początkującego przedsiębiorcy jest wybór formy opodatkowania dochodów firmy. Ustawodawca wyróżnił kilka dostępnych rozwiązań, jednak znaczna część właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw decyduje się na prowadzenie dokumentacji przy pomocy Księgi Przychodów i Rozchodów. Sposób ten uważany jest za jeden z najmniej skomplikowanych i czasochłonnych. Jakie niesie za sobą korzyści? Czy takie rozwiązanie ma wady?
Księga Przychodów i Rozchodów- rozwiązanie nie dla każdego
Na samym wstępie należy zaznaczyć, że prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów możliwe jest tylko dla wybranego grona przedsiębiorców. Z racji tego, że rozwiązanie tego typu stanowi jeden z wariantów księgowości uproszczonej, nie mogą z niego skorzystać właściciele firm, którzy osiągnęli w poprzednim roku obrotowym przychód o wartości większej niż 1 200 000 euro w przeliczeniu na walutę narodową.
W jaki sposób prowadzi się Księgę Przychodów i Rozchodów?
Jak informuje księgowa z biur rachunkowego Partner – podatnik, który prowadzi Księgę Przychodów i Rozchodów zobowiązany jest do odnotowywania w niej każdej dokonanej sprzedaży towarów lub usług. Przedsiębiorca ewidencjonuje w dokumencie także wszystkie koszty uzyskania przychodu, które mają związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Wszystkie informacje zawarte w Księdze Przychodów i Rozchodów są podstawą do obliczenia zobowiązania podatkowego z tytułu podatku dochodowego.
Część przedsiębiorców prowadzi księgowość swojej firmy samodzielnie, lecz znaczna większość decyduje się na pomoc specjalistów. Powierzenie dokumentacji w ręce doświadczonych księgowych pozwala uniknąć błędów obliczeniowych i ułatwia właścicielowi firmy skoncentrowanie na bieżących sprawach związanych z biznesem.
Zalety i wady prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów
Największą zaletą prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów jest jej prostota. Przedsiębiorca nie potrzebuje żadnych skomplikowanych narzędzi rachunkowych, by wiedzieć, ile zarabia oraz jakie są jego wydatki. W dodatku, jeśli koszty prowadzenia działalności gospodarczej są duże, można je w całości odliczyć. Samo rozliczanie się z Urzędem Skarbowym nie stanowi większego problemu i nie trzeba się do niego przygotowywać z dużym wyprzedzeniem.
Jeśli chodzi o wady takiego rozwiązania, jest ich niewiele. Największą jest to, że prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów nie dostarcza szczegółowych informacji o stanie majątkowym przedsiębiorstwa czy jego finansowaniu. Cała dokumentacja skupia się na potrzebach fiskalnych firmy.