Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów swej firmy. Trudności w odnalezieniu się w gąszczu przepisów prawnych sprawiają, że zadanie to często zlecane jest specjalistom z biur rachunkowych. Jedną z form rozliczeniowych stanowi Księga Przychodów i Rozchodów. Z tzw. uproszczonej księgowości nie każdy jednak może skorzystać. Zapraszamy do lektury!

Do czego służy Księga Przychodów i Rozchodów?

Księga Przychodów i Rozchodów ujmuje wszystkie zdarzenia gospodarcze w danym przedsiębiorstwie. Przedstawia zatem osiągane przychody oraz poniesione koszty wynikające z prowadzenia działalności. Każda z szesnastu kolumn dokumentu dotyczy innego aspektu, co daje przejrzysty podgląd na zasoby finansowe firmy. Ewidencjonowanie nie służy więc jedynie do rozliczania z Urzędem Skarbowym, lecz pozwala też ocenić efektywność działań przedsiębiorstwa.

Chociaż ujmowanie operacji nie wydaje się skomplikowane, to w rzeczywistości bardzo łatwo o błąd, który może wiele nas kosztować. Kłopoty miewają zwłaszcza początkujący przedsiębiorcy, dlatego często zlecają prowadzenie księgi profesjonalistom. Korzystając z usług biur rachunkowych takich jak Lukre Monika Kluk, zyskują oni gwarancję, że operacje gospodarcze będą ujmowane  zgodnie z przepisami określonymi przez Ministerstwo Finansów.

Kto musi prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów?

Do rozliczania się w opisywanej formie zobligowane są osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność, a ponadto spółki cywilne, jawne oraz partnerskie, o ile ich przychody netto w poprzednim roku kalendarzowym nie były wyższe niż dwa miliony euro. Co, jeśli przekroczą ten limit? Powyżej wskazanej kwoty przedsiębiorcy muszą prowadzić już bardziej skomplikowane księgi rachunkowe, określane w branży pełną księgowością. KPiR wymagana jest również w stosunku do osób, które wykonują działalność bazującą na umowach agencyjnych i zlecenia. Na tym jednak lista się nie kończy. Obowiązek obejmuje dodatkowo podmioty zajmujące się produkcją rolną oraz duchownych, jeśli zrezygnowali z rozliczania się na podstawie zryczałtowanego podatku dochodowego.

Papier vs elektronika

Księgę Przychodów i Rozchodów można prowadzić w tradycyjnej formie papierowej bądź w wersji elektronicznej. Pierwszy sposób jest dużo bardziej pracochłonny, a także  wymaga więcej uwagi. Mimo postępu technologicznego duża część przedsiębiorców nadal preferuje drukowanie rozliczeń i  umieszczanie ich w segregatorach. Wersja elektroniczna oparta na specjalistycznych programach znacznie usprawnia procesy wyliczeniowe, tym samym niwelując ryzyko popełnienia błędu. Automatyczne generowanie formularzy czy deklaracji VAT to również duża oszczędność czasowa. Księgowi muszą jednak pamiętać o tworzeniu kopii dokumentów oraz ich właściwym zabezpieczeniu.