Niektórzy podatnicy muszą prowadzić pełną księgowość, a inni dobrowolnie wybierają tę formę księgowości. Jest to związane z tym, że księgi handlowe wyraźnie przedstawiają finanse firmy. Osoby znające się na rachunkowości mogą z nich korzystać do przewidywania przyszłości biznesu. Pozostali przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy Biura Rachunkowego Leszka Marciniuka Bilans z Siedlec. Na czym polega prowadzenie ksiąg handlowych i dlaczego warto skorzystać z pomocy fachowców?
Co to są księgi handlowe?
Księgi handlowe są
bardzo skrupulatnym wykazem wszystkich wydarzeń gospodarczych, które miały miejsce w przedsiębiorstwie. Zawierają wykazy obrotów firmy i kosztów. Księgi handlowe służą do chronologicznego spisu sytuacji, które wystąpiły w danym okresie sprawozdawczym. Powinny je prowadzić następujące spółki kapitałowe, spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne i osoby fizyczne oraz spółki z przekroczonym limitem rocznym przychodów o równowartości 2 000 000 euro. Jeśli właściciel firmy nie jest pewien, czy powinien
prowadzić księgi handlowe, to powinien zgłosić się do Biura Rachunkowego Leszka Marciniuka Bilans z Siedlec.
Z czego składają się księgi handlowe?
Obecnie księgi handlowe występują w formie papierowej i elektronicznej. Elementy, które muszą zawierać te dokumenty, są określone w odpowiednich dokumentach prawnych. Zgodnie z nimi księgi handlowe tworzą:
dziennik, księgę główną, księgi pomocnicze, wykaz aktywów i pasywów, a także zestawienia sald kont pomocniczych oraz obrotów i sald księgi głównej. Wszystkie te elementy ksiąg handlowych należy bardzo skrupulatnie, bezbłędnie i na bieżąco wypełniać. Oznacza to, że zapisy muszą być zgodne z rzeczywistością i znajdować się na poprawnych kontach. W przypadku kontroli zapisy pomogą udowodnić, że wszystkie działania w firmie rzeczywiście miały miejsce. Księgi handlowe uważa się za prowadzone na stałe, a zawarte w nich wpisy pozwalają na terminowe ustalenie sprawozdań finansowych, regulaminów i oświadczeń.
Jakie są zalety prowadzenia ksiąg handlowych?
Prowadzenie ksiąg handlowych wymaga fachowej wiedzy i doświadczenia. To zadanie lepiej powierzyć profesjonalistom, na przykład przez Biuro Rachunkowe Leszka Marciniuka
Bilans z Siedlec. Prowadzenie księgi handlowej pozwala na
uzyskanie dokładnych informacji o wszystkich transakcjach gospodarczych i przepływów pieniężnych. Dzięki temu możliwe jest na przykład zbadanie sytuacji finansowej firmy. Dane z bilansu oraz rachunku zysków i strat pozwalają na obliczenie kwoty przepływów pieniężnych, która obrazuje dokładnie, jaką gotówkę w danym momencie posiada przedsiębiorstwo. Pozwala to na podejmowanie działań mających na celu usprawnienie funkcjonowania i rozwój określonych obszarów działalności biznesowej.