Badanie techniczne pojazdu jest obowiązkiem właścicieli wszystkich aut, które poruszają się po drogach. Dla wielu kierowców zbliżający się termin badania technicznego jest jak oczekiwanie na wyrok. Przeważnie wynika to z faktu, że są oni świadomi stanu technicznego, w jakim znajduje się ich samochód. Po niedawnych zmianach w przepisach warto raz jeszcze przyjrzeć się obowiązującej procedurze badania technicznego.
Jak często należy wykonywać badanie techniczne?
Analizując częstotliwość badania technicznego, trzeba przyznać, że osoby kupujące nowe auto są w uprzywilejowanej sytuacji. Po zakupie nowego pojazdu pierwsze badanie techniczne odbywa się dopiero 3 lata po jego rejestracji. Drugi przegląd techniczny przeprowadzony jest po następnych 2 latach. Kolejne badania odbywają się już w cyklu rocznym.
Reguły te nie obowiązują jednak w przypadku wszystkich samochodów. Samochody z zamontowaną instalacją LPG, auta do nauki jazdy oraz taksówki od „nowości” mają obowiązek przechodzenia corocznego badania technicznego.
Jaki jest zakres przeglądu technicznego?
Zakres badania technicznego jest szerokim zagadnieniem. Dlatego warto poświęcić mu nieco więcej miejsca. Pierwszym elementem, który podlega sprawdzeniu, jest oświetlenie pojazdu. Powinno być ono w 100% sprawne. W przypadku samochodów, które są wyposażone w reflektory halogenowe, diagnosta z pewnością sprawdzi ustawienie tych świateł.
Kolejnym elementem na liście jest ogumienie pojazdu. Jeśli diagnosta stwierdzi, że wysokość bieżnika nie przekracza minimalnej dopuszczalnej wartości (1,6 mm), to z pewnością zaleci ich wymianę.
Ważnym elementem przeglądu technicznego jest sprawdzenie stanu nadwozia. Nie chodzi tu bynajmniej o pomiar grubości lakieru. Diagnosta sprawdza nadwozie pod kątem stopnia skorodowania. Mocno skorodowane nadwozie czy pęknięcie na szybie dają podstawę do negatywnej oceny stanu technicznego.
Po sprawdzeniu stanu nadwozia, auto zostanie zweryfikowane na stanowisku rolkowym, gdzie diagnosta sprawdzi siłę hamowania. Jeśli skuteczność hamulca roboczego przekroczy 50%, a hamulca postojowego 25%, to możemy być spokojni o pozytywny wynik badania. Oprócz skuteczności hamulca sprawdzana jest także różnica siły hamowania pomiędzy kołami jednej osi. Nie może ona przekraczać 30%.
Badanie techniczne pojazdu obejmuje także sprawdzenie działania amortyzatorów. Minimalny poziom tłumienia, który pozwala na pozytywną ocenę, wynosi 40%. Rozbieżność poziomów tłumienia pomiędzy amortyzatorami na jednej osi nie może przekraczać 15%.
Po weryfikacji pracy amortyzatorów diagnosta sprawdza układ zawieszenia pojazdu na tzw. szarpaku. Dzięki temu jest w stanie stwierdzić występowanie ewentualnych luzów w układzie zawieszenia. Oprócz tego diagnosta weryfikuje czy auto nie posiada wycieków płynu hamulcowego lub oleju z amortyzatorów.
W trakcie badania technicznego sprawdzane jest również działanie jednostki napędowej. W tym celu diagnosta dokonuje pomiaru emisji spalin, weryfikując czy nie zawierają zbyt wysokiego stężenia węglowodorów, dwutlenku węgla lub innych szkodliwych związków.
Jaki może być wynik badania technicznego?
Każde badanie techniczne może mieć 3 wersje zakończenia. Jeśli diagnosta stwierdzi jedynie drobne usterki, które mają marginalny wpływ na bezpieczeństwo, przedłuża ważność badania technicznego o kolejny rok. Jeżeli zostaną stwierdzone usterki o charakterze istotnym, to diagnosta ma podstawy do negatywnej oceny. W takiej sytuacji właściciel pojazdu ma 14 dni na usunięcie usterek i zgłoszenie się na stację diagnostyczną w celu ponownej weryfikacji. Przy powtórnym badaniu diagnosta sprawdzi tylko te elementy, do których miał zastrzeżenia. Wśród usterek o charakterze istotnym możemy wymienić na przykład:
- Zapowietrzony układ hamulcowy
- Zbyt mocno przyciemnione szyby
- Niesprawne oświetlenie
Jeśli w trakcie badania diagnosta stwierdzi usterki, które zagrażają bezpieczeństwu, to ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny. Dokument jest wysyłany do Wydziału Komunikacji. Kierowca nie może poruszać się pojazdem do czasu usunięcia usterek. Wśród usterek stwarzających zagrożenie możemy wymienić na przykład:
- Wysokość bieżnika poniżej 1,6 mm
- Odkształcenie osi
- Zużycie klocków i tarcz hamulcowych
Wybierając się na przegląd techniczny, warto odwiedzić Skp Motors Piasecki Erdmann Sp.j. z Bydgoszczy. Doskonałe zaplecze oraz wykwalifikowana kadra diagnostów i mechaników pomoże zweryfikować ewentualne usterki w aucie i pozbyć się ich w ekspresowym tempie.