Opony są istotnym elementem każdego pojazdu. Ich zadaniem jest nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa podczas jazdy w pełnym zakresie prędkości poprzez dobrą przyczepność, ale również łagodzenie wstrząsów i drgań. Odpowiadają za optymalne przenoszenie sił napędowych przy jednoczesnej minimalizacji oporów toczenia. Ponadto umożliwiają intensywne hamowania i zmniejszenie nacisku koła na powierzchnię drogi.
Opony letnie i opony zimowe
Podstawową kwestią dotyczącą ogumienia samochodu jest dopasowanie go do warunków panujących na drodze. Wyróżniamy tu trzy rodzaje: opony letnie oraz zimowe, przeznaczone do użycia odpowiednio na suchej i mokrej nawierzchni, a także całoroczne. Zdecydowana większość kierowców decyduje się na używanie dwóch kompletów zmienianych odpowiednio wiosną i jesienią. Natomiast opony całoroczne gwarantują wygodę, eliminują bowiem konieczność korzystania z usług wulkanizacyjnych dwa razy do roku. Należy jednak mieć świadomość, że choć zachowują się dobrze w każdych warunkach atmosferycznych, to nie radzą sobie najlepiej w skrajnych sytuacjach.
Sezonową wymianę opon najlepiej jest zlecić w profesjonalnym serwisie samochodowym takim jak MediCars zlokalizowany w Damasławiu. Kiedy należy to zrobić? Eksperci radzą, by zimowe ogumienie założyć, zanim temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Znaczenie jednak ma wilgoć – na suchej jezdni nawet przy niewielkim mrozie sprawdzą się opony letnie. Dlatego bardziej wiarygodnym wyznacznikiem jest śnieg i gołoledź; montaż zimówek powinien odbyć się przed ich pojawieniem. Analogicznie przyjęło się, że ogumienie letnie zakładamy, gdy wiosną temperatura przekroczy wartość 7 stopni Celsjusza. Nie warto się jednak spieszyć, ale poczekać, aż pogoda się ustabilizuje.
Nowy komplet ogumienia
Wymiana opon u wulkanizatora jesienią czy wiosną to dobra okazja, by dokonać przeglądu ogumienia. Specjalista będzie w stanie ocenić ich stan, nadmierne wytarcie na bokach czy nierównomierne zużycie na jednej osi to znak, że coś może dziać się z zawieszeniem. Pamiętajmy, że po założeniu opon niezbędne będzie wyważenie kół oraz kontrola geometrii. Wszelkie nieprawidłowości należy przy tym natychmiast eliminować, podobnie jak wszelkie problemy, które pojawią się podczas jazdy po przeprowadzeniu montażu.
Powodem wizyty u wulkanizatora może być też wymiana ogumienia na nowe. Nie dokonujemy jej co roku, opony sezonowe mają długą żywotność i prawidłowo eksploatowane posłużą nam wiele lat. Jednak, jak każdy inny element pojazdu, nie są one wieczne. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, samochód nie może poruszać się po drodze, jeśli bieżnik opon ma głębokość mniejszą niż 1,6 milimetra. Jest to jednak wartość graniczna, producenci natomiast zalecają, by komplet opon letnich zastępować nowym, gdy wyniesie ona około 2-3 milimetrów, a zimowych – 4 milimetry. Innym branym pod uwagę czynnikiem jest wiek opon. Nie należy używać tych starszych niż 10 lat. Ogumienie jest ponadto niezdatne do jazdy, gdy pojawią się na nim zniekształcenia czy nieregularności, których nie można naprawić.