Skrzynie biegów PowerShift to przekładanie automatyczne o niebywałej funkcjonalności. Opracował je koncern Getrag Ford Transmissions i obecnie podzespoły te montowane są w wielu autach osobowych oraz dostawczych marki FORD. Znaleźć je można również w wybranych modelach pojazdów Volvo. Czym zaskarbiły one zatem serca konstruktorów, dealerów samochodowych i zadowolonych kierowców? Dowiedz się, jak działają skrzynie biegów PowerShift oraz jak o nie dbać we właściwy sposób.
Czym są skrzynie biegów PowerShift?
Przekładanie automatyczne PowerShift to skrzynie biegów wyposażone w dwa niezależnie pracujące sprzęgła. Jedno z nich odpowiada za obsługę tylko biegów parzystych (2, 4 i 6), a drugie współpracuje z przełożeniami nieparzystymi (1, 3, 5). Jaki jest zaś cel takiego rozwiązania technicznego?
Dwusprzęgłowe i sześciobiegowe skrzynie automatyczne PowerShift zapewniają niezwykłą dynamikę jazdy przy niesamowicie zoptymalizowanym poziomie eksploatacji silnika. Testy laboratoryjne oraz terenowe wykazały, że dzięki takim przekładniom znacznie obniża się zużycie paliwa, a kierowca w mniejszym stopniu obciąża jednostkę napędową auta. Tym samym wydłuża się żywotność całego układu, a nawet współpracujących z nim innych elementów np. rozrządu. Warto dodać również, że sama skrzynia PowerShift, która występuje w modelach ze sterowaniem hydraulicznym i elektrycznym, nie ulega szybkim awariom. Pamiętać jednak należy o regularnym serwisie prewencyjnym.
Na czym polega prewencyjny serwis skrzyń PowerShift?
Prewencyjny serwis skrzyń automatycznych PowerShift oferują przede wszystkim autoryzowane stacje obsługi takie jak sosnowiecka firma SZUMILAS AT. Mechanicy z takich warsztatów działających przy salonach samochodowych gwarantują przeglądy, konserwacje, a także naprawy w zgodzie z metodologiami serwisowymi producenta FORD oraz z użyciem najwyższej klasy części. To w przypadku skrzyni biegów PowerShift jest bardzo ważne.
By jednak nie dopuścić do uszkodzeń przekładni dwusprzęgłowej, należy co około 50 tysięcy kilometrów zgłaszać się do ASO na dynamiczną wymianę oleju. Największym zagrożeniem dla skrzyni PowerShift są bowiem zanieczyszczenia płynu drobinkami metalicznymi. Kierowcy regularnie wykonujący wymianę, nie muszą zatem obawiać się większych uszkodzeń przekładni. Warto jednak, by przynajmniej raz w roku zlecali mechanikom z ASO badanie spektrometryczne oleju. Dzięki temu poziom jego zanieczyszczenia będzie pod stałą kontrolą.
W jakich modelach samochodów można znaleźć skrzynie PowerShift?
Skrzynie PowerShift montowane są zarówno w nowszych modelach Fordów, jak i w wielu pojazdach marki Volvo. Do autoryzowanych stacji obsługi FORD mogą zatem zgłaszać się właściciele samochodów również wyprodukowanych pod logiem szwedzkiego producenta.
Jeśli chodzi zaś o najpopularniejsze modele osobówek z automatycznymi dwusprzęgłowymi przekładniami PowerShift, zalicza się do nich auta Volvo C30, S40, V50, V60, V70, S80 oraz S60; a także FORD S-Max, C-Mac, Galaxy, Kuga, Esocsport, Mondeo, Fiesta, Tourneo, EDGE oraz B-Max. Zgłaszając się zaś do autoryzowanych dealerów, błyskawicznie można uzyskać informacje na temat tego, w jakich modelach z aktualnych ofert zamontowano wysokowydajną skrzynię PowerShift.