Samochody złożone są z wielu elementów, a jednym z nich, który znajdziemy w autach wyposażonych w silniki wysokoprężne, jest filtr cząstek stałych. Filtr ten powszechnie określany jest jako DPF. Służy on do zatrzymywania cząstek ze spalin, aby te nie zanieczyszczały nadmiernie środowiska. Jednak czym dokładnie jest ten filtr, a także, jak przebiega jego regeneracja?
Filtr DPF – co to jest i co ma na niego zły wpływ?
DPF to bardzo dobrze znany kierowcom samochodów z silnikiem diesla filtr cząstek stałych. Montowany jest on w silnikach wysokoprężnych, a jego podstawowym zadaniem jest wychwytywanie cząstek popiołu i sadzy, które są jednym z wyników spalania paliwa podczas jazdy. Aby jego pracę można było określić jako prawidłową, filtr ten nie może przepuszczać więcej niż 15% powstałych zanieczyszczeń. W przypadku, gdy wartość ta zostanie przekroczona, wówczas DPF należy naprawić. Filtr DPF wyposażony jest w porowate ścianki, które stworzone są z papieru, ceramiki lub metalu.
W samochodach z silnikiem diesla filtry DPF zaczęto wprowadzać w latach 80. ubiegłego wieku, aczkolwiek dopiero w połowie lat 90. stały się one obowiązkowym elementem samochodów z tego typu silnikami. Warto podkreślić, że łatwo rozpoznać pojazd z wysokoprężnym silnikiem, który nie ma tego filtra. Z rury wydechowej takiego samochodu będą wydobywać się wtedy spaliny w czarnym kolorze. Obecnie w Polsce wycinanie filtrów DPF uznawane jest za nielegalne.
Filtry DPF mogą ulegać rozmaitym uszkodzeniom, które są spowodowane poprzez różne czynniki. Najczęściej serwisy zajmujące się naprawą i regeneracją filtrów cząstek stałych, mają do czynienia z uszkodzeniami filtra wywołanymi stosowaniem paliwa niskiej jakości. Niekorzystny wpływ na stan tego elementu ma także jazda na niskich obrotach, co jeszcze szczególnie odczuwalne w mieście. Serwisowanie filtrów DPF rozpoczyna się od zdiagnozowania problemu. Jak informuje mechanik od takich zadań z firmy Turbosprężarki Piotr Zieliński z Gniezna w województwie wielkopolskim, tę czynność można wykonać w trakcie przeglądu auta. Po rozpoznaniu usterki przychodzi czas na ich naprawienie.
Na czym polega wypalanie filtra cząstek stałych i jak przebiega jego regeneracja?
Serwis i naprawa filtrów DPF to nie wszystko, o czym powinniśmy wiedzieć. Kierowcy, którzy jeżdżą samochodami z silnikami wysokoprężnymi, z pewnością słyszeli o czymś takim, jak wypalanie filtra cząstek stałych. Proces ten przeprowadza się w celu usunięcia wszelkich substancji, które na stałe osiadły na filtrze. Gdyby nie wypalanie DPF, wydajność filtra znacznie spadłaby, a my byśmy to odczuli w dość krótkim czasie.
Gdy auto nie wypala filtra, wówczas konieczna jest wymiana lub regeneracja DPF. Serwisy samochodowe również oferują usługi wypalania filtrów. Na początku DPF wkłada się do specjalnego pieca, a potem czyści się go chemikaliami przeznaczonymi do tego typu filtrów. Końcowy etap regeneracji polega na malowaniu filtra cząstek stałych. W tym celu używa się zabezpieczających powłok, które chronią filtr np. przed wilgocią. Warto dodać, że naprawa DPF nie jest łatwym zadaniem, dlatego niekiedy trwa ona nawet do trzech dni. W tym przypadku odradza się korzystanie z usług na miejscu, ponieważ ważniejszy jest dobry efekt, a ten uzyskamy tylko wtedy, gdy będziemy cierpliwi.