Wszystkie dobre warsztaty samochodowe, a szczególnie te, które oferują tuning samochodów, wyposażone są w hamownię podwoziową. Hamownia to urządzenia, za pomocą którego możliwe jest zmierzenie mocy samochodu. Poza tym wykorzystuje się ją również np. w trakcie modyfikacji samochodowych. Czym dokładnie jest hamownia podwoziowa i jak działa?
Hamownia podwoziowa – czym jest i do czego służy?
Określenie hamownia samo w sobie nie jest do końca precyzyjne, ponieważ wyróżnia się dwa rodzaje tego urządzenia. Oczywiście w zdecydowanej większości mówiąc o hamowni, mamy na myśli tę podwoziową, jednakże istnieją także hamownie silnikowe. Aczkolwiek są to bardzo drogie i skomplikowane w budowie sprzęty, które zwykle wykorzystują producenci silników, chociaż zdarza się, że nieliczne warsztaty tuningowe posiadają takie urządzenie. Jednak w większości warsztatów korzysta się z hamowni podwoziowych, ponieważ przy ich pomoc można zmierzyć osiągi silnika bez konieczności wyjmowania go z pojazdu.
Hamownia podwoziowa to nic innego niż stanowisko z rolkami przeznaczonymi na koła. Na nich można symulować rozmaite warunki drogowe. Na hamowni możliwe jest rozpędzenie auta do określonej prędkości, a także poddać go obciążeniu, a w rzeczywistości pojazd nie rusza się z miejsca. Dzięki temu oszczędzamy czas, a także koszty, które byłyby związane z koniecznością przewiezienia samochodu w miejsce, gdzie by można było sprawdzić pojazd.
Jak działa hamownia podwoziowa i co można na niej zbadać?
Sposób działania hamowni jest prosty. Na początku ustawia się pojazd na rolkach urządzenia i przypina się go pasami do podłoża. Następnie wystarczy ruszyć pojazdem. Mimo że koła będą się kręciły, to samochód będzie stał w miejscu. Wszystko za sprawą kręcenia się rolek, w które wyposażona jest hamownia. Urządzenie to biorąc pod uwagę dane o średnicy rolek, a także ich masie i bezwładności jest w stanie zbadać przyspieszenie, z jakim koła samochodu wprawiają rolki w ruch. To z kolei pozwala na wyliczenie mocy auta. Testy na hamowni można wykonać na dwa podstawowe sposoby, czyli inercyjny i obciążeniowy. Sposób inercyjny został opisany powyżej. Z kolei w sposobie obciążeniowym chodzi o to, że rolki hamowni podwoziowej są lekko hamowane i nie kręcą się swobodnie. To wymusza na pojeździe pokonanie ich oporu. W ten sposób sprawdza się zachowanie samochodu np. na wzniesieniu.
Hamownia podwoziowa, w którą wyposażony jest warsztat samochodowy Tuning Elektroniczny Tir Vitesse, pozwala na zbadanie mocy silnika i momentu obrotowego, a także strat, które generowane są przez układ napędowy. Jednak to nie wszystkie możliwości tego urządzenia. Udając się do warsztatu wyposażonego w taki sprzęt, mechanicy mogą zmierzyć większość parametrów silnika i jego osprzętu, w tym ciśnienie doładowania czy temperaturę spalin. W trakcie badania na hamowni można także odczytać sygnały z czujników.