Dorabianie, a także programowanie kluczyków do auta to zadanie przeznaczone dla specjalistów. Czynność może być przeprowadzona przez pracowników zatrudnionych w autoryzowanym serwisie lub też niezależnym warsztacie. Każdemu kierowcy zdarzyło się choć raz zgubić kluczyk. Gdy dysponujemy przynajmniej jedną częścią kluczyka, możemy go na naprawić. Jak wygląda proces programowania?
Podstawowe informacje dotyczące budowy kluczyka do samochodu
Podstawowe kluczyki składają się z obudowy i grotu. Takie rozwiązania mają wyłącznie właściciele starszych modeli. Współczesne kluczyki mają zdecydowanie więcej parametrów. W większości sytuacji jest to jeszcze immobilizer, a także sterowanie centralnym zamkiem. Pierwsza struktura jest to mały element niezbędny do uruchomienia silnika. Bateria przeznaczona do sterowania centralnym zamkiem jest częścią eksploatacyjną. Jej żywotność wynosi około 2 lata. Następnie dochodzi do problemów z jej działaniem.
Jak zaprogramować kluczyk do samochodu?
Czasami niezbędne jest programowanie kluczyków. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy po przekręceniu kluczyka nie dochodzi do uruchomienia silnika, mimo że pilot działa dobrze. Warto wówczas zwrócić uwagę, czy na desce rozdzielczej nie dochodzi do zapalenia się kontrolki z piktogramem kluczyka. W takiej sytuacji należy zakupić potrzebną część i przeprowadzić naprawę.
Gdy chcemy dorobić
kluczyk, potrzebne będzie zaprogramowanie kodu z używanego immobilizera. Proponowanym rozwiązaniem jest wymiana kodu we wszystkich urządzeniach. Wymienia się wiele technik, na przykład kodowanie chipa, wykorzystanie gniazda diagnostycznego, a także przygotowanie kopii immobilizera – informuje specjalista reprezentujący firmę Kris-Diag Krzysztof Boniecki, która zajmuje się diagnostyką komputerową pojazdów. Podkreślić należy fakt, że nie jest to tanie rozwiązanie. Jest tutaj wymagana wiedza i specjalistyczny sprzęt.
W serwisach i warsztatach stosuje się różne transpondery immobilizerów. Dlatego zawsze trzeba sprawdzić, czy urządzenie jest kompatybilne z określonym samochodem. Najważniejszym elementem w kluczyku jest bowiem transponder. Bez tej struktury nie ma możliwości uruchomienia auta.