Przez lata na temat wymiany płynów, a także kwestii związanych z wyważaniem kół oraz naprawą opon i dętek powstało wiele teorii. Co jaki czas należy dokonać wymiany oleju i filtrów? W jakim celu wykonuje się wyważanie felg aluminiowych? Na czym polega konserwacja opon? Sprawdź, czy twoja wiedza na powyższe tematy pokrywa się ze zdaniem ekspertów z firmy Auto Serwis Mechanika-Wulkanizacja Mariusz Ołdak.

Olej należy wymieniać raz w roku, filtry można rzadziej – fałsz

Filtr oleju zalicza się do najważniejszych podzespołów silnika samochodowego. Oczyszcza olej ze wszystkich zanieczyszczeń związanych z pracą jednostki napędowej. Dzięki niemu płyn na dłużej zachowuje swoje wyjściowe parametry, co przekłada się nie tylko na jej wydajniejszą pracę, ale również mniejsze zużycie.

Zarówno olej, jak i filtr wymienia się razem, po przejechaniu 15 tys. km lub raz na rok – w zależności od tego, która z tych dwóch wytycznych zostanie spełniona wcześniej. Dla dobra silnika ani oleju, ani filtra nie powinno się wymieniać rzadziej niż co 30 tys. przejechanych kilometrów.

– poucza ekspert z firmy Auto Serwis Mechanika-Wulkanizacja Mariusz Ołdak, zajmującej się zarówno mechaniką pojazdową, w tym naprawą układu chłodzenia orz układów hamulcowych, jak i wymianą elementów zawieszenia, a także serwisem ogumienia, łącznie z usługą pompowania kół. Przedsiębiorstwo jest również przechowalnią opon.

Felgi aluminiowe wyważa się inaczej stalowe – prawda

Warunkiem niezbędnym do zachowania bezpieczeństwa jazdy oraz komfortu podróżowania jest właściwe wyważenie kół. Źle wyważone felgi wywołują wibracje i drgania nadwozia, a ponadto znacznie pogarszają przyczepność opon do podłoża i skuteczność hamowania. Aby równomiernie rozłożyć masę koła, stosuje się odpowiednie ciężarki. W felgach stalowych są one nabijane. Niewyważone koło umieszcza się w specjalnym urządzeniu, zwanym wyważarką, które wskazuje miejsca o mniejszej i większej masie. Dzięki temu ciężarek o odpowiedniej masie można nabić we właściwym miejscu felgi, a równomierny rozkład masy zostaje przywrócony.

W felgach aluminiowych zasada działania jest podobna, z tym że ciężarki nie są nabijane, a przyklejane.

– wyjaśnia ekspert z firmy Auto Serwis Mechanika-Wulkanizacja Mariusz Ołdak, oferującej serwis opon, w tym naprawę ogumienia oraz komputerowe wyważanie kół.

Konserwacja opon to zbędna usługa – fałsz

Tak samo, jak o pozostałe elementy samochodu, należy dbać również o opony – serwis w tym zakresie opiera się przede wszystkim na natłuszczaniu gum, dzięki czemu nie tracą one swoich właściwości jezdnych, ale na dłużej zachowują żywotność.

Chodzi nie tylko o odświeżenie wyglądu ścianek bocznych. Ogumienie jest podatne na warunki atmosferyczne i drogowe. Przejechanie po rozlanej benzynie, smarze czy rozpuszczalniku może powodować konsekwencje w postaci twardnienia gumy i jej późniejszego pękania.

– informuje ekspert z firmy Auto Serwis Mechanika-Wulkanizacja Mariusz Ołdak.

Jak zatem dbać o opony? Serwis polega na regularnym stosowaniu specjalnych preparatów, zawierających aktywny węgiel, polimery silikonu oraz substancje z filtrami promieniowania UV. Środki te wnikają w strukturę mieszanki gumowej i skutecznie zabezpieczają ją przed działaniem szkodliwych substancji i czynników pogodowych.