Nieprawidłowa zbieżność kół samochodu to bardzo poważny i często występujący problem. Jego bagatelizowanie może doprowadzić do doszczętnego zniszczenia amortyzatorów, kół czy elementów układu zawieszenia. Zła geometria kół wpływa także na szybsze zużycie klocków i tarcz hamulcowych, na znaczne obciążenie układu kierowniczego oraz na błyskawiczne ścieranie bieżnika opon. Zaburzony jest również komfort jazdy i jej bezpieczeństwo. Kierowcy powinni zatem często zgłaszać się na usługę geometrii kół w technologii 3D.
Czym jest geometria kół 3D?
Geometria kół 3D to szybki i precyzyjny pomiar geometrii kół samochodu. Odbywa się ona z wykorzystaniem technologii trójwymiarowego obrazowania. Dzisiaj jest to najdokładniejsza technika badawcza, którą oferują tylko najlepsze zakłady w Polsce. Wyposażone są one w specjalistyczne urządzenia, które pozwala badać wyniki nawet 30 różnych parametrów. Specjalne komputery są przy tym w stanie porównywać uzyskane dane z wartościami katalogowymi. Geometria kół 3D pozwala zatem wyznaczyć skuteczną metodę korygowania geometrii zawieszenia oraz kół tak, aby samochód wyróżniał się niemalże fabrycznymi parametrami.
Warto wiedzieć, że niektóre warsztaty posiadają urządzenia do geometrii kół 3D, których programatory zbieżne są z technologiami oryginalnych koncernów motoryzacyjnych. Przykładem jest zakład mechaniki pojazdów AUTO MOTOR PIOSIK, który oferuje usługi m.in. dla posiadaczy samochodów marki Mercedes.
Wykonywane pomiary przy usłudze geometrii kół
Przy wykonywaniu usług geometrii kół 3D istotne jest to, aby zakład mechaniczny przeprowadził liczne analizy układu zawieszenia oraz kół. Istotne są pomiary:
- kątów zbieżności poszczególnych kół,
- kątów zbieżności sumarycznej osi,
- kątów pochylenia wszystkich kół,
- kątów pochylenia sworznia zwrotnicy kół kierowanych po podniesieniu,
- kątów pochylenia sworznia zwrotnicy kół kierowanych,
- nierównoległości osi i przesunięcia kół,
- wartości przesunięcia osi tylnej.
Liczba wykonywanych analiz z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu jest znacznie szersza. Takie dokładne pomiary są jednak przeprowadzane tylko w ramach usług geometrii kół 3D. Na próżno można liczyć na tak wnikliwe działanie przy zwykłym wyważaniu kół.
Kiedy udać się na geometrię kół 3D?
Geometrię kół 3D warto wykonywać dwa razy w roku przy zmianie ogumienia letniego na zimowego i zimowego na letnie. W przypadku użytkowników opon przejściowych powinno się korzystać z tejże usługi raz na pół roku lub co 10 tysięcy przejechanych kilometrów. Zwracać należy uwagę także na to, czy geometria nie uległa szybciej odchyleniom od normy. Źle wyważone koła i ich nieprawidłowa zbieżność objawiają się:
- ściąganiem auta na boki,
- odczuwaniem różnić między skręcaniem w lewo i prawo,
- utratą przyczepność przy pokonywaniu ostrych zakrętów,
- pogorszoną reakcją pojazdu na skręty kierownicą,
- wyczuwalnymi wibracjami na kierownicy,
- a także charakterystycznym szumem podczas jazdy.
Aby uniknąć takich problemów, należy wystrzegać się jazdy po krawężnikach, polnych drogach oraz po trasach z wieloma dziurami i nierównościami. Istotne jest także precyzyjne zamontowanie opony na feldze.