Żaden kierowca nie jest zachwycony informacją o uszkodzeniu turbiny w jego samochodzie. Nie ma co się temu dziwić, bowiem naprawa turbosprężarki nie należy do tanich. Z pewnością rzadziej dochodziłoby do tego typu usterek, gdyby użytkownicy aut posiadali większą wiedzę na temat tego newralgicznego elementu układu turbodoładowania. W artykule przedstawiamy więc najczęstsze przyczyny awarii turbin samochodowych.

Najważniejsze jest odpowiednie smarowanie

Producenci samochodów twierdzą, że żywotność turbiny jest praktycznie taka sama jak silnika samochodowego. Teoretycznie powinniśmy więc mieć święty spokój przez cały okres użytkowania auta. Niestety w praktyce to już nie wygląda tak optymistycznie. Samochód składa się z wielu układów wzajemnie na siebie oddziaływających, a zatem zaniedbanie jednej rzeczy z czasem doprowadzi do usterek w kolejnych podzespołach. Nie inaczej jest w przypadku turbiny, która na dodatek bez przerwy narażona jest na ogromne obciążenia — bardzo szybkie obroty i wysokie temperatury pracy. Jeśli do tego dojdzie brak odpowiedniego serwisu i/lub niewłaściwa eksploatacja ze strony kierowcy, wówczas o awarię nietrudno. Turbina zazwyczaj psuje się w wyniku zatarcia. Powodów nieodpowiedniego smarowania turbosprężarki może być wiele. Według firmy Turbo-Tech, która na co dzień zajmuje się naprawami turbin, głównym problemem jest zbyt niskie ciśnienie oleju, które z kolei może wynikać np. z nieszczelności układu smarowania; zapchanych przewodów, którymi transportowany jest olej; ze słabej jakości oleju lub zbyt rzadkiej jego wymiany. Wspomniana regularna wymiana oleju zgodna z zaleceniami producenta jest kluczowa. W zużytym oleju tworzy się bowiem nagar, który skutecznie blokuje drogę oleju do całego układu turbo.

Inne przyczyny awarii turbin

Przy niedostatecznym smarowaniu nietrudno też o degradację łożysk w wyniku czego w oleju pojawiają się metalowe opiłki. Krążą one po całym układzie turbodoładowania, powodując duże spustoszenie. Szczególnie narażone na uszkodzenie są łopatki, które mogą ulec wyszczerbieniu, a nawet ułamaniu. Wówczas konieczna jest jak najszybsza naprawa turbosprężarki, bowiem jej większe fragmenty mogą nawet spowodować zatarcie silnika.

Kolejną przyczyną są problemy z filtrem cząsteczek stałych. Przy zablokowanym filtrze gazy spalinowe nie przechodzą przez układ wydechowy z właściwą prędkością. W rezultacie we wnętrzu turbiny pojawia się tzw. ciśnienie wsteczne i wzrasta temperatura spalin, a to pogarsza znacząco warunki pracy. Większości wymienionych kłopotów można byłoby uniknąć, gdyby właściciele w porę reagowali na niepokojące objawy. Ważna jest też właściwa eksploatacja auta polegająca m.in. na spokojniejszej jeździe przy nierozgrzanym silniku, odczekaniu z wyłączeniem silnika po podróży, regularnej wymianie filtrów.