Dwa razy w roku przychodzi sezon na wymianę opon w naszych samochodach. Warto się do tego gruntownie przygotować, przyjrzeć się możliwościom i wybrać opony, które będą dla nas najlepsze.  Firmy oponiarskie prześcigają się między sobą w propozycjach na różne rodzaje i układy bieżnika, twardość opon, ich przeznaczenie. Jakie są klasy opon i czym się od siebie różnią? Zapraszam do lektury.

Opony klasy ekonomicznej

Opony w tej klasie nadają się do najbardziej podstawowej jazdy- raczej w mieście niż w trasie i do pokonywania rocznie niezbyt dużych odległości. Jeśli preferujesz spokojny, bezpieczny styl jazdy, nie zdarza Ci się ponieść emocjom i jeździsz przeważnie w dobrą pogodę – to opony dla Ciebie.

Opony klasy średniej

To ogumienie niezbyt wymagających kierowców, preferujących zarówno jazdę w mieście, jak i jeżdżących w niezbyt długie trasy. Średni produkt do Średniej eksploatacji, dający średnie warunki. Dla większości kierowców- w zupełności wystarczający. Jeśli lubisz czasem, przy bezpiecznych warunkach pogodowych przycisnąć mocniej gaz, jeśli tylko na to pozwalają przepisy, ale na co dzień jeździsz spokojnie- to klasa opon dla Ciebie.

Opony klasy premium

Jeśli natomiast jesteś bardzo wymagający, masz samochód o dużej pojemności silnika, rozwijających bardzo duże prędkości lub często jeździsz szybko autostradami, Twój styl jazdy jest dynamiczny i agresywny- potrzebujesz opon klasy premium. To ogumienie spełniające najwyższe oczekiwania. Producenci stosują do ich produkcji najnowsze technologie, nieustannie je ulepszając. Nie tylko technologia produkcji ulega modyfikacjom, ale też układ bieżnika i ogólna wytrzymałość, co skutkuje tym, że opony mają mniejsze opory toczenia i lepszą przyczepność na mokrej czy oblodzonej nawierzchni. Wszystko po to, aby zapewnić bezpieczną podróż nawet w najbardziej wymagających warunkach i prędkościach. To opony odpowiednie do samochodów o dużej mocy, sportowych.

Oznakowanie opon

Poza samymi klasami opon producenci mają obowiązek szczegółowo oznakować swoje opony. Od 2012 roku obowiązuje ich siedmiostopniowa skala, określająca podstawowe parametry ogumienia, które oferują. Jest to tak zwana etykieta opony, która określa między innymi opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni i hałas emitowany podczas jazdy. Z zasady opony zimowe emitują więcej hałasu- jeśli więc masz wrażliwy słuch lub lubisz słuchać w samochodzie muzyki i nie chcesz sobie psuć przyjemności- szukaj opon nie tylko o dobrych parametrach mechanicznych ale też o niskim poziomie zewnętrznego hałasu toczenia.

Przebita opona- co dalej?

Należy pamiętać, że jeśli mamy przebitą oponę i nie da się jej naprawić, ponieważ może to stanowić zagrożenie, należy wymieniać opony na całej osi – a nie tylko jednej. Wymiana jednej opony może spowodować rozregulowania całej geometrii samochodu, co zmniejszy jego przewidywalność i utrudni manewrowanie. Wymianą i serwisem opon, a także usługami z zakresu mechaniki pojazdowej zajmuje się firma  Auto-Complex - Usługi Rolnicze Mariusz Grzebski, mająca swoją siedzibę w Nidzicy, w województwie warmińsko- mazurskim. Dodatkowo firma świadczy usługi rolnicze.