Kierowcy coraz chętniej kupują samochody z automatycznymi skrzyniami biegów. Podejmując taką decyzję, najczęściej kierują się komfortem jazdy. Należy jednak liczyć się z tym, że jeżeli dojdzie do uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów, musimy liczyć się z wyższymi kosztami naprawy. Jednak czego najczęściej dotyczą takie usterki oraz jak je rozpoznać?
Skrzynie zautomatyzowane – jakie są ich często awarie?
Zautomatyzowana skrzynia biegów łączy w sobie elementy skrzyni automatycznej i manualnej. Mechanizm działania takiej skrzyni jest analogiczny, jak w skrzyniach z ręczną przekładną, aczkolwiek nie musimy wciskać sprzęgła, ponieważ za to odpowiedzialny jest silnik elektryczny lub hydrauliczny ze sterownikiem. W ten sposób kierowca wygodnie zmienia biegi, np. za pomocą manetek zlokalizowanych przy kierownicy.
Jednak z biegiem czasu i użytkowania takiej skrzyni, dochodzi do uszkodzeń. Awarie w zautomatyzowanych skrzyniach dotyczą często sterowników oraz silników wysprzęglających. Pod tym względem najbardziej awaryjne okazały się skrzynie Selespeed i Easytronic, które były montowane odpowiednie we Fiatach, Alfach Romeo, a także Oplach. Naprawa skrzyni automatycznej może okazać się się opłacalna, gdy da się dość tanio wymienić części - wtedy koszt jest zdecydowanie mniejszy, niż w przypadku zakupu nowej. Jednak należy dobrze sprawdzić wymieniane komponenty, aby były możliwe jeszcze do eksploatacji.
Usterki bezstopniowych skrzyń CVT
Skrzynie biegów CVT stanowią rozwinięcie przekładni, które wykorzystywane były w skuterach. Charakteryzują się parą kół stożkowych, które połączone są ze sobą łańcuchem. W trakcie zmiany biegu na inny koła mogą się odsuwać lub zsuwać. Cały proces przebiega płynnie, dzięki czemu zmiana przełożenia jest prawie niewidoczna, dlatego taką zmianę biegów uważa się za dużą zaletę tego typu konstrukcji. Poza tym skrzynie CVT nie są drogie, a do tego mogą utrzymywać samochód na niskich obrotach, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
Jednak i te skrzynie biegów nie są bezawaryjne. Usterki mogą dotyczyć choćby sterowników, których naprawa wynosi nawet kilka tysięcy złotych. Problemy z tym elementem można było zauważyć w skrzyni Multitronic, które znajdowały się w pojazdach marki Audi. Bezstopniowe skrzynie biegów może dopaść także awaria łańcucha. Często zdarza się, że po 200 tys. km należy go wymienić na nowy. Abyśmy mogli jak najdłużej cieszyć się działaniem skrzyni, warto pamiętać o regularnej wymianie oleju oraz filtra.
Jakie usterki trapią klasyczne automatyczne skrzynie biegów?
Od wielu lat można zauważyć nieustanny rozwój skrzyń biegów, które wyposażone są w sprzęgło hydrokinetyczne. Niestety wszelkie prace nad nimi nie sprawiły, że mamy produkty pozbawione wad i wolne od usterek. Mimo że żywotność takich skrzyń jest dłuższa niż wcześniej wspomnianych, to i tak dochodzi do rozmaitych uszkodzeń. Automatyczne skrzynie ze sprzęgłem hydrokinetycznym przy dużych przebiegach mogą mieć problemy z awariami mechanicznymi koszyków zespolonych. W niektórych przypadkach elementy te mogą nawet pękać i obrywać się. Jeżeli uznamy, że ich naprawa, czyli wymiana będzie opłacalna, warto wówczas skorzystać z usług specjalistycznego warsztatu Overdrive-Service z Podkowy Leśnej, na terenie województwa mazowieckiego. Jednak jak rozpoznać wspomnianą usterkę skrzyni? Takie awarie najczęściej objawiają się problemami ze zmianą niektórych biegów.
Naprawa automatycznych skrzyni biegów to specjalność warsztatu samochodowego Overdrive-Service Andrzeja Wawrzkiewicza. Oferta warsztatu to także regulacje automatycznych skrzyni biegów, przeglądy oraz serwis, naprawianie samego sprzęgła i dynamiczna wymiana oleju. Poza tym mechanicy zajmują się naprawą tłumików, zawieszenia oraz hamulców. Overdrive-Service prowadzi też serwis klimatyzacji i w ramach jego usług napełnia ją środkiem chłodzącym. Uzupełnieniem oferty jest diagnostyka komputerowa z wydrukiem.