Alternator mimo swych niewielkich rozmiarów odgrywa dużą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu aut. Krótko mówiąc, jednostka napędowa bez niego nie mogłaby wykonywać swej pracy, gdyż zapewnia właściwe doprowadzenie prądu do istotnych elementów, w tym rozrusznika. Na nieszczęście kierowców, powyższe urządzenie ulega częstym awariom, o czym doskonale wiedzą również właściciele pojazdów ciężarowych. Czy usterka zawsze oznacza konieczność wymiany alternatora? Zapraszamy do lektury.
Główne zadania alternatora
Alternator opatentowany przez słynnego Nikolę Teslę śmiało można nazwać swego rodzaju małą elektrownią. Jego przeznaczenie stanowi bowiem zamiana energii mechanicznej momentu obrotowego wału korbowego na prąd zmienny. Ten zaś jest niezbędny, aby podtrzymać ładowanie akumulatora oraz zasilić wymagające tego inne osprzęty. Alternator łączy się z ze wspomnianym wyżej wałem korbowym za pomocą paska wielorowkowego bądź klinowego, zaś nadzór nad potrzebnym układem prostującym sprawuje regulator napięcia.
Wadliwy sprzęt
Nie da się ukryć, iż budowa alternatora sprzyja jego awaryjności. Poszczególne elementy zużywają się w miarę eksploatacji, wykazując także małą odporność na zanieczyszczenia. O problemach z urządzeniem informuje kontrolka ładowania akumulatora na desce rozdzielczej pojazdu. Może ona zarówno świecić stale, jak i migać sporadycznie. Również brak zapalonej kontrolki w czasie włączonego zapłonu stanowi znak, którego żaden kierowca nie powinien ignorować.
Wadliwy alternator potrafi być naprawdę dokuczliwy. Dostarczając zbyt niskie napięcie do akumulatora wymusza jego nieustanne ładowanie. To jednak nic w porównaniu do konsekwencji podawania napięcia poza górną granicą normy. Wówczas to wtórne ogniwo galwaniczne ulega gwałtownemu uszkodzeniu. Poza tym niepoprawnie funkcjonujący alternator prowadzi do częstego przepalania żarówek oraz powoduje uciążliwy hałas z rejonu silnika, który nasila się wraz ze wzrostem obrotów jednostki.
Regeneracja alternatora
Niesprawny alternator to ryzyko unieruchomienia pojazdu, przez co pojawienie się już pierwszych objawów awarii wymaga specjalistycznej interwencji. Jako że wymiana całego urządzenia to niekiedy koszt od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, z ekonomicznego punktu widzenia zdecydowanie lepiej zlecić regenerację zużytych elementów. Szacuje się, że cena odnowienia stanowi nawet 30 % ceny zakupu nowego elementu. Właściciele aut ciężarowych z Mielca i okolic w razie kłopotów z alternatorem mogą liczyć na profesjonalną naprawę za rozsądne pieniądze przez Reg-Tir FHU Tadeusz Tokarz. Satysfakcja gwarantowana!
Regeneracja alternatora polega w dużym uproszczeniu na wymianie zużytych komponentów oraz przemyślanej konserwacji. Poszczególne elementy po wymontowaniu z obudowy są dokładnie oczyszczane dla ich zbadania pod kątem technicznym. Zwykle zastąpienia wymagają szczotki alternatora, łożysko, pierścień ślizgowy czy koło pasowe. W razie potrzeby wymienia się ponadto zestaw prostowniczy, uzwojenie, a także wirnik, który to maluje się odpowiednimi lakierami wykazującymi odporność na siły tarcia. Z kolei komutator przełączający kierunek prądu w uzwojeniach wirnika jest poddawany szlifowaniu i polerowaniu. Nie sposób pominąć faktu, iż silnie wyeksploatowane części są naoliwiane oraz pokrywane pastą mającą ułatwiać przewodzenie prądu. Aby sprawdzić skuteczność przeprowadzonych zabiegów, po złożeniu wszystkich elementów nie może zabraknąć także testu na stole probierczym.