Instalacje elektryczne w samochodach osobowych z czasem ulegają zużyciu. Wcześnie wykryte usterki korozyjne, mechaniczne czy termiczne, to szansa na uniknięcie wysokich kosztów naprawy i szybkie przywrócenie pojazdu do pełnej sprawności. Sprawdźmy, jakie są najczęstsze problemy z elektryką, i co na ten temat mówi doświadczony elektromechanik ze Speed Service.
Awarie elektryki w aucie – zwarcia i przerwania obwodu
Pomimo że usterki instalacji elektrycznej w samochodzie mają różne podłoże, wszystkie wywołują te same skutki, czyli zwarcia, niekontrolowane przebicia i przerwania obwodu elektrycznego. Jak zauważa mechanik ze Speed Service, przewody w pojazdach osobowych odznaczają się słabą opornością, co może powodować przepalanie się bezpieczników topikowych, co w konsekwencji prowadzi do przerwania obwodu przez bezpieczniki bimetaliczne i elektromagnetyczne.
W przypadku przerwania obwodu elektromechanik sprawdza, czy napięcie biegnie do zacisków odbiornika. Jeżeli miernik, żarówka probiercza lub próbnik nie wykryje napięcia, awaria jest zlokalizowana na zewnątrz układu. W ten sam sposób postępuje się w przypadku zwarcia. Jeżeli po odłączeniu zacisków uszkodzonego urządzenia na końcach przewodów nie wykrywa się napięcia, zwarcie ma charakter zewnętrzny.
Usterki instalacji elektrycznej w aucie – korozja
Awarie wywołane korodowaniem są zwykle łatwe do naprawienia. Mechanik ze Speed Service zaznacza przy tym, że regularna konserwacja i pielęgnacja mogą zminimalizować ryzyko ich powstawania. Warto pamiętać, że części elektryki eksponowane na działanie wody i soli tracą swoje właściwości, ponieważ skorodowane metale nie przewodzą prądu równie skutecznie co czyste metale. Miejscami szczególnie narażonymi na usterki są: zaciski kabli i wyłączników, połączenia wtykowe, skrzynki bezpiecznikowe oraz oprawy żarówek.
Uwaga! Usterki o podłożu termicznym lub termochemicznym mogą wynikać z przekroczenia temperatury pracy odbiorników lub zbyt długiej pracy urządzeń.