Żółte tablice rejestracyjne to sposób oznakowania pojazdów zabytkowych. Miłośnicy motoryzacji czasem zastanawiają się nad tym jak wygląda procedura zgłaszania pojazdu do rejestru zabytków i co wiąże się z tym faktem. Na te pytania odpowiada niniejszy poradnik. Dowiedz się w jaki sposób wygląda procedura.

Rejestracja pojazdu zabytkowego a prawo

Pierwszą informacją istotną dla osób zainteresowanych rejestracją pojazdu jest fakt, iż za zabytek można uznać samochód lub motocykl, który ma co najmniej 25 lat, zaś konkretny model pojazdu nie jest produkowany od przynajmniej 15 lat. Dla przykładu, Fiat 125p mieszczący się w granicy wieku może zostać uznany za zabytek, zaś 25-letnie samochody marki Polonez już nie. Warto też podkreślić, iż nie są to jedyne wymogi formalne, które powinien spełniać samochód zgłoszony do rejestru. Pojazd zabytkowy powinien być również oryginalny w minimum 75 procentach.

Za zabytkowy samochód lub motocykl może zostać uznany pojazd młodszy niż 25-letni. Warunkiem koniecznym do spełnienia w takich przypadkach są unikalne rozwiązania konstrukcyjne lub też rzadkość występowania danego pojazdu na rynku motoryzacyjnym. Samochód czy motocykl może również być uznany za zabytek, jeśli jego konkretny model był istotny dla historii i został w odpowiedni sposób odrestaurowany lub też brał udział w ważnym wydarzeniu sportowym. Ostateczną decyzję o tym czy dany pojazd spełnia wymogi podejmuje konserwator zabytków na wniosek rzeczoznawcy.

Proces rejestracji pojazdu zabytkowego

  • Opinia rzeczoznawcy - to podstawowy dokument potrzebny konserwatorowi zabytków do podjęcia decyzji na temat rejestracji pojazdu. Jest on obowiązkowy w przypadku, gdy pojazd został wycofany z ruchu. Warto mieć na względzie, iż sporządzenie opinii nie jest równoznaczne z przyznaniem przez konserwatora żółtych tablic rejestracyjnych.
  • Biała karta - przygotowaniem karty ewidencyjnej zabytku techniki, zwanej też białą kartą nie musi zająć się specjalista. Wzór karty oraz instrukcja jej wypełnienia dostępna jest w Internecie. Jak podaje przedstawiciel stowarzyszenia miłośników motoryzacji Automobilklub Śląski, biała karta stanowi podstawowy dokument uprawniający do umieszczenia pojazdu w ewidencji zabytków. Musi zostać wydrukowana w specjalnym formacie i posiadać wszelkie informacje techniczne pojazdu oraz dołączone zdjęcia.
  • Badanie techniczne - konserwator zabytków będzie potrzebował aktualnego badania technicznego pojazdu celem podjęcia pozytywnej decyzji. W tym celu właściciel pojazdu powinien udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów, gdyż podstawowe punkty nie mają odpowiednich uprawnień do wykonywania diagnostyki tego typu.
  • Wydział komunikacji - finalna rejestracja pojazdu zabytkowego ma miejsce poprzez wypełnienie odpowiedniego wniosku w wydziale komunikacji. Proces wygląda podobnie co w przypadku uzyskiwania tradycyjnych tablic rejestracyjnych.

Pojazd zabytkowy - przywileje i obowiązki właściciela

Właściciel pojazdu zabytkowego nie ma obowiązku dokonywania kolejnych przeglądów technicznych. Ważnym przywilejem jest również możliwość czasowego zawieszenia obowiązku ubezpieczeniowego OC pod warunkiem, iż pojazd nie jest użytkowany. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż zabytkowe motocykle czy samochody mogą mieć zniżki ubezpieczeniowe. Takie udogodnienia oferuje choćby PZU.

Drugą stroną medalu są obowiązki, których właściciel pojazdu zabytkowego ma dość sporo. W samochodzie czy motocyklu zabytkowym nie można wymienić żadnego głównego podzespołu czy zmiana koloru nadwozia bez zgody konserwatora zabytków. Dodatkowo, pojazd wpisany do ewidencji zabytków nie może być wykorzystywany w celach komercyjnych np. wynajmowany na śluby. Najważniejszym obowiązkiem właściciela pojazdu tego typu jest dbanie o dobry stan techniczny i zabezpieczenie go przed kradzieżą i uszkodzeniem.