Według statystyk przynajmniej raz na trzy lata każdy kierowca musi udać się do warsztatu naprawczego w celu serwisowania poważniejszej usterki. Corocznie należy zaś zgłaszać się do mechaników nawet kilkukrotnie. Zapomnieć nie można o wymianie oleju, opon, czy też o okresowych przeglądach. Ważne stają się także działania w zakresie elektromechaniki oraz diagnostyka komputerowa.
Jakie uszkodzenia są najczęściej spotykane?
Wśród uszkodzeń, które wręcz „prześladują” kierowców znajduje się wiele awarii różnych podzespołów aut osobowych, dostawczych, czy też ciągników siodłowych. Najczęściej są to jednak elementy, na które działają największe obciążenia eksploatacyjne, w tym wysokie temperatury i gazy agresywne, w tym kwasy. Będąc posiadaczem nawet nowego salonowego samochodu, warto zatem szczególnie zwrócić uwagę na najbardziej podatne na uszkodzenia układy, osprzęty i mniejsze akcesoria. Obecnie do najczęściej pojawiających się usterek w autach, niezależnie od typu pojazdu, jego mocy, jakości, ceny, czy rocznika, wymienia się uszkodzenia zawieszenia – amortyzatorów i sprężyn – pasków rozrządów, tłumików, układu hamulcowego – głównie chodzi o bębny, tarcze i klocki hamulcowe – elektrozaworów, bieżników opon, czy sprzęgła.
Właściciele pojazdów z turbodoładowaniem powinni często sprawdzać działanie turbin i silników, a także filtrów cząstek stałych. Użytkownicy aut z automatycznymi skrzyniami biegów, szczególnie powinni zaś dbać o ich stan. Nie zapominaj również o geometrii kół – jest to źródło wielu problemów z zawieszeniem, hamulcami, czy z ogumieniem, a niestety prawidłowe wyważenie (oraz właśnie geometria), nadal są przez kierowców bagatelizowane.
Prosty sposób na szybkie wykrywanie usterek
Najprostszym sposobem na utrzymanie pojazdu w najwyższym stanie technicznym, nawet w przypadku pojazdów kilku i kilkunastoletnich jest wykonywanie co kilka miesięcy diagnostyki komputerowej. Ją należy również przeprowadzić wtedy, kiedy w samochodzie zapali się ważna lampka „check engine”. Jak działa zaś diagnostyka komputerowa? Jest nią specjalny tester z oprogramowaniem, który podłączany jest do komputera pokładowego auta. To pozwala na wyświetlenie oraz odczyt kodów błędów. Umożliwia to wczesne rozpoznawanie usterek i poważniejszych uszkodzeń, co często przekłada się na szybszy serwis oraz niższy jego koszt.
Zwrócić uwagę warto również na to, że dzięki diagnostyce komputerowej inwestujemy także we własne bezpieczeństwo. Sprawny samochód to bowiem bezpieczny samochód. Warto zatem diagnostykę wykonywać nawet co 3 miesiące i przed każdą dalszą podróżą. Gdzie się zaś zgłosić ze swoimi czterema kółkami? Odwiedź m.in. szeroko wyspecjalizowany zakład P.W. HARNAŚ, który zajmuje się także serwisem TIR-ów. Mowa o naprawach ciągników siodłowych, naczep, przyczep, czy też o regeneracji i sprzedaż opon przemysłowych XXL. Więcej informacji uzyskasz na dedykowanej stronie www!