Charakterystyczne dźwięki wydobywające się podczas jazdy samochodem, natychmiast kierują uwagę właściciela pojazdu w stronę wadliwie funkcjonującego układu zawieszenia. Okazuje się bowiem, iż stuki wcale nie muszą wynikać ani z awarii amortyzatorów, ani wahaczy. Jeżeli źródło dźwięków zostanie wstępnie zlokalizowane w przedniej części pojazdu, to ilość potencjalnych przyczyn ulega zwiększeniu. Co zatem warto wiedzieć na ten temat?
Jeśli nie zawieszenie, to co?
Jeżeli dźwięki zaczynają pojawiać się nie tylko podczas pokonywania głębokich wybojów lub progów zwalniających, ale także podczas jazdy na prawie idealnie równej drodze, to wypada bliżej przyjrzeć się dość nieoczywistym elementom, czyli tulejom sań zawieszenia. Choć awarie tego typu zdarzają się naprawdę rzadko, to nie są one drogie w naprawie. Same tuleje natomiast niszczeją wskutek eksploatacji pojazdu i czasami po prostu trzeba liczyć się z koniecznością ich wymiany. Cena nowych elementów wraz z montażem nie powinna przekroczyć 1000-1100 zł.
Znacznie gorzej cała sprawa wygląda wtedy, kiedy stuknięcia pojawiają się podczas wykonywania ruchów kierownicy, gdy samochód stoi w miejscu. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że doszło do uszkodzenia przekładni kierowniczej, czyli maglownicy. Co z kosztami? Regeneracja to wydatek rzędu 2000-2500 zł, natomiast zakup nowej przynajmniej 2 razy tyle. Za sutki wydobywające się z przodu samochodu mogą odpowiadać także zniszczone poduszki silnika lub skrzyni biegów. Co jeszcze warto wiedzieć?
Jak poprawnie zdiagnozować problem?
Najgorszą z możliwych do podjęcia decyzji jest oczekiwanie na to, że dźwięki znikną tak samo szybko, jak się pojawiły. I tak jak z uszkodzoną poduszką silnika rzeczywiście da się jeździć, tak poruszanie się z niesprawną przekładnią kierowniczą stwarza realne zagrożenie nie tylko dla samego prowadzącego, ale także dla pozostałych uczestników ruchu. Dlatego też w razie dostrzeżenia nawet niepozornych objawów, warto udać się do doświadczonego mechanika, który zajmie się zlokalizowanie ich źródła.
Poszukując najlepszych ofert, zdecydowanie warto zwrócić uwagę na propozycję przygotowaną przez firmę Lider Serwis. To właśnie w tym warsztacie wszyscy zainteresowani mogą liczyć zarówno na indywidualne podejście, jak i terminową realizację prac. Jak zatem wyraźnie widać przyczyn pojawienia się charakterystycznych dźwięków stuków wydobywających się z okolic silnika jest naprawdę wiele. Kluczem do poradzenia sobie z problemem jest szybka reakcja i postawienie rzetelnej diagnozy opartej na faktach, a nie na domysłach.