Każdy, kto posiada samochód osobowy wie, że najważniejszy jest jego stan techniczny. Aczkolwiek duże znaczenie ma także wygląd zewnętrzny auta. Im lepiej pojazd wygląda, tym lepiej jest postrzegany przez innych, w tym przez ewentualnych kupców. Kilkuletnie oraz kilkunastoletnie samochody często mają problemy z karoserią. Na lakierze pojawiają się ślady rdzy czy przebarwień. W takiej chwili jedynym wyjściem może być lakierowanie auta.

Jak przebiega tradycyjne lakierowanie karoserii samochodowej?

Jeżeli zdecydowaliśmy się na tradycyjne lakierowanie karoserii naszego samochodu, na początek należy zastanowić się, czy wymagają tej czynności tylko poszczególne elementy, czy całość. Poza tym należy wybrać taki warsztat lakierniczy, którego wcześniej wykonane prace są pozytywnie rekomendowane przez klientów. Jak sugeruje fachowiec z warsztatu samochodowego Martin Auto Naprawa, musimy pamiętać również o tym, że lakierowanie samochodu nie należy do tanich usług, więc nie należy na niej oszczędzać.

Proces lakierowania auta złożony jest z kilku etapów. Pierwszy z nich to demontaż części. Od szkieletu karoserii odkręca się lub odczepia wszelkie elementy. Niezbędne jest usunięcie tapicerki, klamek, a także listew ozdobnych. Konieczne jest również zabezpieczenie szyb poprzez oklejenie ich lub zdemontowanie. Jeśli lakierowana będzie cała karoseria, wówczas trzeba także wyjąć fotele i elementy tapicerki ze środka pojazdu. Po zdemontowaniu poszczególnych elementów przychodzi czas na matowienie, czyli starcie starej warstwy lakieru. Przeprowadzenie tej czynności w prawidłowy sposób wymaga wyczucia i doboru papieru ściernego o właściwym kalibrze. Papieru o innej gradacji używa się do zwykłego przygotowanie powierzchni, a innego do usuwania rdzy czy szlifowania szpachli.

Kolejny etap prac lakierniczych polega na wypełnieniu ubytków. W przypadku niewielkich uszkodzeń wykorzystuje się lakier bazowy. Jeśli uszkodzenia są większe, wówczas należy je zaszpachlować i ponownie zetrzeć, aż do momentu uzyskania równej powierzchni. Wypełnianie ubytków jest ważne, ponieważ pozostawienie jakichkolwiek nierówności będzie widoczne po ponownym lakierowaniu. Ostatnim etapem, który ma na celu przygotowanie powierzchni do lakierowania jest oczyszczanie. Tę czynność przeprowadza się w pomieszczeniu, w którym nie ma zagrożenia w postaci pyłów, ani innych zanieczyszczeń. Dodatkowo każdy element musi zostać odtłuszczony.

Po odpowiednim przygotowaniu elementów do lakierowania można przystąpić do nałożenia podkładu, czyli pierwszej warstwy lakieru. Ważne jest to, by stosować się do instrukcji związanej z czasem wymaganym do wyschnięcia. Tego procesu nie da się przyspieszyć. Następnie podkład wymaga szlifowania, a całość ponownego odpylania. Potem przychodzi czas na lakierowanie zasadnicze, czyli położenie na karoserię koloru. Tutaj również należy odczekać, aż pomalowane elementy same wyschną. Następnie konieczne jest ich przepolerowanie i odpylenie. Tradycyjne lakierowanie samochodu kończy się nałożeniem warstwy bezbarwnej farby, czyli klaru. Ta powłoka odpowiada za błyszczenie się auta i zabezpiecza kolor.