Poruszanie się autem ma wiele zalet – nie tylko skraca czas podróży, ale jest też wygodne. Komfort jazdy uzależniony jest jednak od stanu układu zawieszenia w pojeździe. Poszczególne jego elementy narażone są na bardzo duże obciążenia podczas poruszania się po zróżnicowanych nawierzchniach. Problematycznych awarii można uniknąć dzięki regularnemu serwisowi zawieszenia. Jak powinien on wyglądać?

Jak wykonuje się konserwację i serwis zawieszenia w autach?

Przeprowadzanie przeglądu stanu technicznego pojazdu jest obowiązkowe – do diagnosty należy udać się raz w roku lub rzadziej, jeśli samochód jest nowy. Warto jednak częściej sprawdzać układy w aucie pod kątem występowania usterek czy śladów nadmiernego zużycia poszczególnych podzespołów. Jest to istotne m.in. w kontekście zawieszenia. Wycieki z amortyzatorów, luzy na wahaczach oraz widoczne uszkodzenia mechaniczne wymagają przeprowadzenia naprawy przez mechaników. Serwis przeprowadza się jednak nie tylko w przypadku konieczności wymiany lub regeneracji danego komponentu. Warsztaty, dbając o zawieszenia samochodowe, zajmują się bowiem także ich konserwacją.

W praktyce oznacza to zabezpieczanie np. wahaczy za pomocą specjalistycznych środków do tego przeznaczonych. Zapewniają one płynniejszą pracę poszczególnych elementów przenoszących obciążenia w trakcie jazdy, w tym m.in. tulei będących często wymienianą częścią układu zawieszenia. Dobrze jest też regularnie usuwać błoto, smary, kurz czy inne zanieczyszczenia, jakie znajdują się na wspomnianych podzespołach. Serwis zawieszenia to również sprawdzenie układu na przystosowanym do tego stanowisku. Takie badanie można przeprowadzić zarówno na stacji kontroli, jak i w wyspecjalizowanym warsztacie. Kiedy natomiast niezbędna jest naprawa?

Jakie są objawy uszkodzonego wahacza w samochodzie?

Piasta koła, która jest jednocześnie jego zwrotnicą, musi być połączona z nadwoziem auta. Niezbędne jest uzyskanie w tym zakresie maksymalnej stabilności, którą zapewniają wahacze. Nawet przy jeździe po stosunkowo równej nawierzchni na te podzespoły działają bardzo duże siły. Takie obciążenie sprawia, że jest to element zawieszenia najczęściej ulegający uszkodzeniom. Są one wynikiem nie tylko normalnej eksploatacji i nadmiernego zużycia części, ale też np. uderzeń w stałe przeszkody. Usterki wahacza są dość łatwo zauważalne podczas użytkowania auta. Jednym z podstawowych objawów są odgłosy stukania dobiegające z okolicy kół.

Pojazdy z uszkodzonymi wahaczami są zdecydowanie trudniejsze w prowadzeniu. Luzy powodują problemy z precyzyjnym przekładaniem ruchów kierownicy na rzeczywisty skręt osi. Ponadto cały układ zawieszenia staje się mniej wydajny, co skutkuje obniżeniem komfortu jazdy. W takiej sytuacji pomoże Serwis Samochodowy MP, w którym mechanicy zajmują się m.in. naprawami wahaczy. Można je regenerować – polega to na wymianie najczęściej niszczejących elementów w postaci sworznia i tulei. W niektórych przypadkach konieczna jest jednak wymiana całego wahacza. Jak zatem zadbać o tę część zawieszenia samochodowego? Przede wszystkim należy unikać gwałtownych najazdów na krawężniki i innego typu przeszkody – szczególnie na skręconych kołach.

Czy uszkodzone zawieszenie ma wpływ na bezpieczeństwo?

Za komfort jazdy i zachowanie optymalnych właściwości jezdnych auta odpowiadają także amortyzatory, sprężyny, końcówki drążka kierowniczego czy łączniki stabilizatora. Szczególnie w przypadku dwóch pierwszych podzespołów uszkodzenie lub nadmierne zużycie jest odczuwalne w trakcie prowadzenia samochodu. Staje się on przede wszystkim twardszy, trudniejszy w manewrowaniu i mniej wygodny. Uszkodzone zawieszenie powoduje zmianę geometrii pojazdu, doprowadzając m.in. do nierównego zużycia bieżnika ogumienia. Usterki tego układu mają też bardzo duże znaczenie w kontekście bezpieczeństwa – nie tylko kierowcy i jego pasażerów, ale też innych uczestników ruchu.

W skrajnych przypadkach mogą być przyczyną unieruchomienia koła czy braku możliwości przeprowadzenia manewrów autem. Z tego względu nie należy bagatelizować wspomnianych objawów w postaci np. odgłosów stukania przy pokonywaniu nierówności. Naprawa zawieszenia nie musi okazać się kosztowna – wymiana łączników stabilizatora czy końcówek drążka kierowniczego nie obciąży znacząco portfela kierowcy, podobnie jak regeneracja wahacza. Kwestie finansowe nie powinny być jednak w tym wypadku priorytetem. Najważniejsze jest zachowanie bezpieczeństwa podczas jazdy, co gwarantuje wyłącznie w pełni sprawne zawieszenie samochodu.