W temacie regeneracji filtrów DPF trzeba przede wszystkim wiedzieć to, kiedy należy ją przeprowadzać. Czasami, może jednak dochodzić do sytuacji, w której to regeneracja nie będzie niestety możliwa i będziemy musieli wówczas zdecydować się na zakup nowego filtra. To właśnie między innymi na tych dwóch elementach skupiamy się w umieszczonym poniżej wpisie.
Podstawowe informacje
Na start, warto będzie sobie wyjaśnić, czym tak naprawdę są filtry DPF. Nazwa jest mieszanką polskiego słowa z terminem z języka angielskiego „gasoline particulate filter”. Po przetłumaczeniu mamy do czynienia z filtrem cząstek stałych. Sama nazwa DPF może niektórym niewiele mówić, dlatego też dobrze było od razu sobie o tym wspomnieć. Skoro już mamy to za sobą, warto będzie skupić się na opisie jeszcze kilku podstawowych informacji w związku filtrami DPF. A więc, filtr DPF zostaje zamontowany w układzie wydechowym tak zwanego silnika wysokoprężnego. Tak było do niedawna, gdyż od pewnego czasu tego typu rozwiązanie zaczęto stosować także w przypadku silników benzynowych.
Z innych informacji, o filtrze DPF warto wiedzieć także to, że wykorzystywanie tego typu urządzenia ma na celu w głównej mierze oczyszczanie spalin z cząstek stałych, do których trzeba zaliczyć między innymi niespalony węgiel. Jeśli natomiast chodzi o sposób działania filtrów DPF, tutaj trzeba wiedzieć przede wszystkim to, że zasada działania jest ogólnie prosta - cząstki stałe mają osiadać na ściankach oraz włóknach z materiałów ceramicznych lub chociażby metalu. Jak łatwo się domyślić, postawienie na rozwiązanie w postaci filtra DPF wiąże się bezpośrednio z tym, że poszczególne cząstki z czasem gromadzą się w coraz to większej ilości. W efekcie, dochodzi oczywiście do zapchania filtra. Warto zaznaczyć, że na szybkość zużywania filtra DPF będzie mieć wpływ także stan techniczny pojazdu.
Metody regeneracji filtrów DPF
Mając już opis wszelkich podstawowych informacji za sobą, możemy teraz przejść do tematu regeneracji filtra DPF. Zanim jednak to zrobimy, pragniemy zaznaczyć, że poszczególne związane z tym informacje udało nam się uzyskać od ekspertów z firmy Mototech świadczącej usługi związane między innymi właśnie z regeneracją filtrów DPF. Tak więc, w temacie regeneracji tego rodzaju filtrów warto wiedzieć przede wszystkim to, że jedną z głównych metod wykorzystywanych w tym celu stanowi czyszczenie ultradźwiękowe. Odznacza się ona co prawda dość dużym poziomem skuteczności, ale wiąże się to jednocześnie nierzadko z równie dużym ryzykiem. Fakt ten wynika głównie z tego, że wkład filtra z węglika krzemowego może się pokruszyć w trakcie czyszczenia z wykorzystaniem ultradźwięków.
Z tego też względu, specjaliści zajmujący się regeneracją filtrów DPF nierzadko oferują inne rozwiązania. Jednym z nich jest system hydrodynamicznego czyszczenia, który to odznacza się nie tylko większą precyzją w porównaniu do metody ultradźwiękowej, ale także większym poziomem bezpieczeństwa. Tutaj, na początek trzeba zdemontować odpowiednie części zanim przejdzie się do samego procesu regeneracji. Następnie, przychodzi czas na weryfikację stanu filtra DPF z wykorzystaniem endoskopu, po czym filtr zostaje wrzucony do gorącej wody z dodatkiem środka zmiękczającego. Po skutecznym przeprowadzeniu procesu czyszczenia, filtr DPF zostaje zamontowany z powrotem na swoim miejscu.
Regeneracja nie zawsze pomoże
W temacie regeneracji filtrów DPF trzeba będzie wiedzieć także to, że rozwiązanie to nie zawsze będzie niestety możliwe. Wynika to głównie z tego faktu, że czasami będziemy zmuszeni do zakupu nowego filtra DPF. Najczęściej, będzie to dotyczyć sytuacji, w której filtr został w jakiś sposób uszkodzony pod kątem mechanicznym. Przykładem tego stanu rzeczy jest na przykład stopienie od środka, dlatego też mając do czynienia z taką sytuacją, nie ma sensu udawać się na czyszczenie filtra DPF. Podsumowując, pamiętajmy o odpowiednim zadbaniu o swój filtr DPF tak, aby funkcjonował w jak najlepszy możliwy sposób.