Dobrze dobrany amortyzator redukuje drgania wywołane przez elementy sprężyste w samochodzie i zwiększa komfort jazdy. Rynek motoryzacyjny oferuje dwa typy mechanizmów – olejowe oraz gazowe. Specjalista z firmy Arko wyjaśni, czym różnią się te rozwiązania, jakie są zalety obydwu konstrukcji, i który amortyzator będzie lepszym wyborem do Twojego pojazdu.

Amortyzator gazowy czy olejowy – który wybrać?

Schemat działania amortyzatorów olejowych opiera się na przesączeniu cieczy roboczej przez zawory na tłoku. Olej hydrauliczny znajduje się we wnętrzu cylindrycznej rury, po której porusza się tłok. Umieszczone na tłoku zaworki przepuszczają olej między komorami, doprowadzając do spowolnienia ruchu całej konstrukcji, i absorbując drgania powstałe w czasie jazdy. Jak zauważa technik z Arko amortyzatory gazowe, a w zasadzie gazowo-olejowe, to nowsza konstrukcja oparta na sprężaniu i rozprężaniu oleju hydraulicznego i gazu po obu stronach zamkniętego tłoka. Jako że gaz jest bardziej ściśliwy od oleju, mechanizm działa z większą precyzją.

Trudno jednoznacznie ocenić, które rozwiązanie jest lepsze. Amortyzatory olejowe mają prostszą konstrukcję, są tańsze i odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne. Niestety, w odróżnieniu od modelu gazowych są cięższe, a modyfikacja sposobu ich pracy wymaga wymiany całego oleju na ciecz o bardziej dostosowanych parametrach

– mówi pracownik Arko.

Amortyzatory gazowe – rozwiązania progresywne

Decydując się na mechanizm hybrydowy zyskujesz większy komfort prowadzenia samochody i szybszy czas reakcji w czasie agresywnej jazdy. Z doświadczeń pracowników wynika, że praca amortyzatorów gazowych jest bardziej płynna, dzięki czemu może być z łatwością dostosowywana do nawierzchni i sposobu prowadzenia auta. Niestety, istotną wadą jest delikatna budowa i utrata właściwości rozpraszających nadmiar energii w przypadku drobnych usterek któregokolwiek z uszczelnień gazu. Zanim zdecydujesz się na właściwe rozwiązanie, skorzystaj z pomocy specjalistów z Arko.