Odwiedzając serwis samochodów, taki jak Mechanika Pojazdowa Ryszard Ratajczak, zlecamy wiele prac, które mają na celu utrzymanie podzespołów pojazdu w optymalnym stanie. Bardzo ważną, choć często lekceważoną czynnością, jest regularna wymiana oleju w silniku. Każdy właściciel pojazdu wie, że olej trzeba wymieniać, ale niewiele osób przestrzega zalecanych interwałów. Dlatego dzisiaj przybliżymy temat prawidłowej wymiany oleju silnikowego.
Od czego zależy regularność wymiany oleju?
Prawidłowa praca silnika jest w dużej mierze uzależniona od regularnej wymiany oleju silnikowego. Częstotliwość tej wymiany jest ustalana przez producenta danej jednostki napędowej. W przypadku współczesnych aut wymiana oleju jest zalecana średnio co 30 tysięcy kilometrów. Jeśli chodzi o starsze pojazdy, to olej należy w nich wymieniać nawet co 10 tysięcy kilometrów.
Podanych przez producenta interwałów wymiany nie należy przekraczać. Jednak normy podane przez producentów dotyczą fabrycznie nowych jednostek napędowych i optymalnych warunków ich eksploatacji. Biorąc to pod uwagę, cykliczność wymiany oleju należałoby też uzależnić od warunków eksploatacji samochodu oraz stylu jazdy kierowcy. Pojazdy wykorzystywane w celach zarobkowych, pracują w dużo cięższych warunkach niż auta prywatne. Jazda w cyklu miejskim dużo bardziej obciąża jednostkę napędową niż poruszanie się wyłącznie na długich dystansach. Podczas jazdy na krótkich odcinkach silnik nie uzyskuje optymalnej temperatury w związku z czym woda, która dostaje się do jego wnętrza, nie zdąży odparować. To ma znaczący wpływ na spadek właściwości smarnych oleju. Dlatego też w przypadku jazdy w cyklu miejskim specjaliści zalecają, aby odwiedzić warsztat samochodwy co 10 tysięcy kilometrów lub raz w roku.
Co wpływa na częstotliwość wymiany oleju?
Oprócz stylu jazdy oraz długości pokonywanych odcinków na częstotliwość wymiany oleju wpływają także rozwiązania, których zadaniem jest redukcja emisji spalin. Flagowym przykładem jest filtr cząstek stałych, który jest montowany w silnikach diesla. Problemem w tym przypadku jest sadza ze spalin, która gromadzi się w filtrze. Podczas jazdy jest ona wypalana. Użytkując samochód w cyklu miejskim, proces ten nasila się. Komputer silnika wykrywając zanieczyszczenie filtra DPF, zwiększa dawkę paliwa podawaną do komory spalania. Ma to podnieść temperaturę spalin. Powoduje to, iż część paliwa ścieka po ściankach cylindrów i dostaje się do oleju. W ten sposób poziom oleju w silniku wzrasta, ale jego parametry wyraźnie się pogarszają. Z tego względu w przypadku pojazdów z filtrem DPF najlepiej używać olejów niskopopiołowych.
Kiedy wymieniać olej w autach z LPG?
Dosyć istotną kwestią jest wymiana oleju w samochodach wyposażonych w instalację gazową. W ich przypadku w komorach spalania generowana jest wyższa temperatura. Ma to bezpośredni wpływ na stan silnika. Dlatego też najlepiej jest skrócić czas między kolejnymi wymianami oleju do 10 tysięcy kilometrów. Wymiana oleju silnikowego ma kluczowe znaczenie dla niezawodnej pracy jednostki napędowej. W celu serwisu olejowego warto udać się do firmy Mechanika Pojazdowa Ryszard Ratajczak.
Warsztat Ryszarda Ratajczaka znajduje się w Wrocławiu i działa na rynku już od 2001 roku. Jego specjalizacją jest naprawa układów wydechowych, w tym tłumików. Słabo działający element układu wydechowego może powodować hałaśliwą pracę silnika i zanieczyszczenie, dlatego warto się tym zająć jak najszybciej. Firma świadczy także szereg innych usług związanych z naprawą pojazdów samochodowych, takich jak wymiana tarcz hamulcowych, amortyzatorów, rozrządu, filtrów, wahaczy i oleju. Oferta obejmuje również wymianę drążków kierowniczych.