Do transportu towarów służą różnego rodzaju samochody i ich nadwozia. Pojazdy różnią się budową ze względu na rodzaj przewozu ładunków. Decydując się na dany pojazd, należy zastanowić się, co będziemy przewozić, jakiej ładowności i częstotliwością transportu. Zakup środka transportu i nadwozia zależy też od rodzaju tras, jakie będzie przemierzał.
Nadwozie do transportu towarów.
Transport towarów jest dużo wygodniejszy i bardziej ekonomiczny dzięki zastosowaniu odpowiedniego nadwozia, które jest częścią składową pojazdu. Mamy więc kabinę kierowcy i naczepę, przyczepę lub furgon. Nadwozie może być skrzyniowe, które jest zamkniętą skrzyniową formą nadwozia ciężarówki z przykryciem dachowym lub wymienne, które możemy łączyć lub rozłączać bez potrzeby używania specjalnych sprzętów. Rodzaj nadwozia jest bardzo ważny, gdyż od niego zależy, jakiego rodzaju towar możemy przewozić.
Rodzaje nadwozia.
Na rynku mamy wiele rodzajów nadwozia. Przed zakupem zasięgnijmy opinii specjalistów, którzy jak np. Truck Service w Grzędach mają odpowiednią wiedzę w tym zakresie. Do każdego załadunku jest potrzebne inne nadwozie jak np. :
- Plandeka jest najczęściej stosowana, bo służy do przewozu największej grupy towarów. Jest bardzo wygodna, bo mamy możliwość ładowania towaru z tyłu, z dołu i z boku.
- Firanka/ Tautliner jest krytą plandeką, mocowaną do podłogi, bez burt. Służy do przewozu każdego ładunku, a szczególnie długich towarów, które wymagają ładowania z góry i z boku.
- Naczepa z ruchomą podłogą może być stosowana do przewozu różnorodnych towarów. Na podłodze znajdują się ruchome belki, poruszające się naprzemiennie, powodując w ten sposób wysuwanie się towaru załadowanego luzem.
- Coilmulde jest naczepą typu firanka. Plandeka ma podłogę przystosowaną do przewozu zwojów towaru . Podłogę możemy zmienić również w standardową, na którą ładujemy towary na paletach
- Chłodnia umożliwia utrzymywanie odpowiedniej temperatury od +30 do -30°C. Na ścianie czołowej jest agregat chłodniczy, który chłodzi lub ogrzewa naczepę. Agregat można wyłączyć i wówczas przewozić ładunki przeznaczone na plandekę.
- Wywrotka jest stosowana do transportu materiałów kawałkowych lub sypkich. Stosowana jest przeważnie w branży budowlanej do transportu żwiru, piasku, grysu lub węgla.
- Skrzynia najczęściej jest otwarta. Praktyczna przy transporcie ładunków masowych. Sprawdza się w budowlance, gdyż ładunki sypkie wyładowane są po odblokowaniu zamków burt i po przechyleniu skrzyni do tyłu i na boki.
- Silos i cysterna w połączeniu z ciągnikami siodłowymi przeznaczone są do przewozu substancji płynnych, gazów i ładunków sypkich.
- Kontener służący nie tylko do przechowywania rzeczy, ale też do transportu drobnicy. Jest mocowany na naczepie podkontenerowej. Kontener jest bardzo wygodny do przewozu, bo można go swobodnie umieszczać w wielu środkach transportu, bez potrzeby przeładowywania towaru.