Kruszywa to naturalne materiały, które wykorzystywane są niemalże przy każdej inwestycji. Z nich tworzy się pospółkę przy budowie dróg, warstwy filtracyjne w ogrodach czy też dzięki nim stabilizuje się grunty również w miejscach fundamentów. Do kruszyw zalicza się m.in. żwir, kruszywa recyklingowe (gruz pobudowlany), otoczaki, wapień, bazalt czy porfir. W jaki sposób należy przewozić na place budów tego typu surowce?
Przewóz kruszyw regulowany prawnie
Przewóz kruszywa wiąże się przede wszystkim z dwoma regulacjami prawnymi. Pierwszy dotyczy ładunków sypkich, do których kruszywa są zaliczane. Według ustawy może on być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej. Ta musi być dodatkowo zabezpieczona odpowiednimi zasłonami, które uniemożliwią wysypanie się ładunku na drogę. Stosowane są zatem specjalne siatki stalowe lub tkane, maty oraz plandeki i folie. Kruszywa przewożone są zaś na specjalistycznych wywrotkach lub na naczepach hydraulicznych ciągników siodłowych. Te wyposażone są w tzw. wysyp tylny lub też boczny.
Drugą regulacją dotyczącą przewozu kruszyw jest ta dotycząca wywozu odpadów z placu budowy. Te dotyczące geotechniki muszą być wywożone w odpowiednie miejsca oraz za urzędowym zezwoleniem. Masy ziemne wraz z kruszywami traktowane są bowiem jako odpady.
Oprócz tego szczególnie przewoźnicy muszą zwracać uwagą na maksymalną masę całkowitą pojazdu i ładunku. Osie pojazdu nie mogą być nadmiernie obciążone. Stanowi o tym prawo drogowe.
Kluczowa rola kierowcy oraz stosowanej technologii przewozowej
Przewozem kruszyw od dystrybutorów (kopalni oraz składowisk) do inwestorów zajmują się dzisiaj specjalistyczne firmy. Przykładem jest Transport Towarowy Wiesława Śniega, który zatrudnia wykwalifikowaną kadrę logistyków oraz kierowców. To właśnie doświadczenie i kompetencje przewoźników oraz zespołu obsługi przewozu jest ważna. Kierowcy muszą zachowywać szczególną ostrożność, posiadać wysokie umiejętności w prowadzeniu pojazdów z ładunkami ponadnormatywnymi, a często przechodzą dodatkowe kursy np. jazdy antypoślizgowej. Logistycy zaś wyznaczają sposoby ładunku i rozładunku towarów, jego tonaż, metody dodatkowego ich zabezpieczenia przed wypadnięciem, trasy przejazdu oraz harmonogramy transportu. Wpływa to na bezpieczeństwo przewozu oraz na zadowolenie klienta, który otrzymuje towar zgodnie z postanowieniami umowy
Nie byłoby to jednak możliwe bez nowoczesnych sprzętów. Materiały sypkie, w tym kruszywa łamane, żwir czy kruszywa recyklingowe oraz syntetyczne wymagają stosowania wysokiej klasy maszyn. Obecnie najczęściej wykorzystuje się trzyosiowe ciągniki siodłowe ze wzmocnionym siodłem. Naczepą jest zaś konstrukcja aluminiowa w typie wanny-wywrotki z osprzętem hydraulicznym. Takie naczepy uznaje się za samowyładowcze i w prosty sposób można je zabezpieczyć specjalnymi osłonami. Chronią one kruszywa nie tylko przed wypadnięciem. Gwarantują również ochronę przed wilgocią i deszczem.