Silnik to motor napędowy całego pojazdu, dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio o niego dbać. Jeśli tego nie dopilnujemy, może dojść do poważnych usterek, takich jak chociażby zatarcie silnika, które niekiedy może wymagać kosztownej naprawy i wymiany wielu części. Dowiedz się, jak rozpoznać, że silnik w naszym samochodzie się zatarł i co zrobić w takiej sytuacji.
Co dzieje się z silnikiem, gdy zostaje zatarty?
Silnik to skomplikowana konstrukcja składająca się z wielu elementów, które nieustannie pracują pod ogromnym obciążeniem i wykonują liczne ruchy w krótkim czasie. Wszystkie te części są do siebie idealnie dopasowane, ale nie stykają się one bezpośrednio – oddzielone są warstwą oleju. To redukuje proces tarcia, a także ochładza całą jednostkę. Problem pojawia się, gdy pracujące elementy zostają pozbawione ochronnej cieczy. Wtedy automatycznie dochodzi do wzrostu tarcia oraz wytwarzania się ciepła. Długotrwały proces tzw. tarcia suchego może doprowadzić do zniszczenia lub deformacji elementów silnika, a nawet całkowitego zatrzymania pracy jednostki.
Pierwsze objawy zatarcia silnika
Zatarty silnik to niestety podstępna usterka. Nie zawsze objawy widać od razu, gdyż samochód pomimo zatarcia może wciąż jeździć, ale trzeba wiedzieć, że jest to proces, który postępuje. Właśnie dlatego, gdy tylko zauważymy pierwsze niepokojące oznaki, należy niezwłocznie udać się do mechanika. Jak twierdzą specjaliści z zakładu TuDajAuto Elektro Mechanika Pojazdowa Dawid Tudaj jednym z charakterystycznych objawów, który powinien zwrócić naszą uwagę, są niecodzienne odgłosy dobiegające spod maski. Regularne stukanie zazwyczaj oznacza zatarty wałek rozrządu, natomiast dźwięk przypominający terkotanie to panewki korbowodowe. Oprócz tego może być odczuwalny spadek mocy oraz wolniejsze przyspieszenie samochodu.
Zatarcie silnika – przyczyny i zapobieganie
Zdecydowanie kluczową kwestią jest tutaj olej, który odpowiada za ochronę części. Jeśli będzie go za mało lub kupimy produkt o wątpliwej jakości, nie spełni on swojej roli. Inną przyczyną może być awaria pompy olejowej, zatkane kanaliki lub filtr, które uniemożliwią dotarcie cieczy do silnika. Jeśli nie dopilnujemy tych rzeczy, konieczna będzie naprawa zatartego silnika, która może wiele nas kosztować. Dlatego, aby temu zapobiec, warto dbać o silnik regularnie. Najważniejsza jest wymiana filtra oleju, a także samego oleju. Co więcej, należy pamiętać, że po uruchomieniu samochód musi się rozgrzać, zanim przejdzie na wyższe obroty. W ten sposób zapewnimy silnikowi długą żywotność i sprawne działanie.