Uczęszczając na zajęcia z matematyki w podstawówce prawdopodobnie każdy z nas miał na jakimś etapie problem z przyswajaniem wiedzy. Aby ułatwić dzieciom rozwiązywanie różnego rodzaju zadań, warto będzie sięgnąć po metody aktywizujące, które to zostały zaprojektowane z myślą właśnie o nauczaniu na poziomie podstawowym. Sprawdź, co warto o tym wiedzieć.

Metoda Polya

Pierwszą metodę, na której będziemy chcieli się skupić w ramach tego wpisu stanowi heurystyczna metoda Polya. Z podstawowych informacji, warto sobie wyjaśnić, że heurystyka wiąże się bezpośrednio z umiejętnością dokonywania odkryć. Zamysłem tej metody aktywizującej jest zatem, jak łatwo się domyślić, rozwiązywanie wszelkich zadań właśnie z wykorzystaniem tego rodzaju podejścia. Heurystyczna metoda Polya zakłada w pedagogice organizowanie nauki szkolnej w taki sposób, aby skutecznie naprowadzać uczniów na odkrywanie sposobów umożliwiających samodzielne rozwiązywanie poszczególnych zagadnień na tyle, na ile jest to oczywiście możliwe w poszczególnych przypadkach. Sama metoda jest zaprojektowana w taki sposób, aby promować aktywną postawę ucznia.

W efekcie, zdecydowanie się na wykorzystywanie w trakcie nauczania dzieci oraz młodzieży w podstawówce właśnie tego rodzaju metody aktywizującej wiąże się w głównej mierze z rozkładaniem swojego procesu myślenia na kilka podstawowych kroków, które to pozwolą osiągnąć zadowalający rezultat. Co więcej, heurystyka zakłada także, aby zrezygnować z uporczywego podążania jednym sposobem myślenia w sytuacji, gdy ewidentnie widzimy, że nie uda nam się w ten sposób osiągnąć zamierzonego celu. Heurystyczna metoda Polya składa się w głównej mierze z trzech podstawowych faz w postaci fazy obserwowania, fazy poszukiwania rozwiązania, a także fazy oceny rozwiązania. Każda z nich pozwala na pieczołowite podejście do danego problemu i rozwiązanie go w najbardziej optymalny sposób.

Metoda czynnościowa

Kolejną metodę, o której pragniemy wspomnieć w ramach tego wpisu stanowi metoda czynnościowa. Zanim jednak przejdziemy do opisu bardziej szczegółowych informacji na ten temat, pragniemy zaznaczyć, że udało nam się ich zaczerpnąć dzięki konsultacji z ekspertami z Akademii Ucznia Joanny Rawiak. Tak więc, jeśli chodzi metodę czynnościową, w jej przypadku trzeba wiedzieć przede wszystkim to, że składa się ona w głównej mierze z wydobywania z danego materiału nauczania wszelkich podstawowych operacji, które to znaleźć można w przypadku poszczególnych definicji, twierdzeń czy też dowodów. Co więcej, metoda czynnościowa uwzględnia także świadome organizowanie sytuacji problemowych, które to sprzyjają kształtowaniu myślenia matematycznego ucznia. W praktyce oznacza to kilka rzeczy.

Po pierwsze, metoda czynnościowa pozwala uczniowi na wyróżnienie całego ciągu czynności, jaki to jest wymagany w przypadku rozwiązywania danego problemu matematycznego. Co więcej, z perspektywy nauczyciela bardzo ważne jest w przypadku wykorzystywania tego rodzaju metody, aby zaplanować ćwiczenia w taki sposób, aby pozwalały one uczniowi podjąć się czynności zarówno konkretnych, jak i wyobrażeniowych, a także abstrakcyjnych. Oczywiście, metoda ta składa się z licznych zabiegów dydaktycznych, które to mają pozwolić na osiągnięcie rezultatu jak najbardziej to możliwe podobnego do tego, o którym wspominamy wyżej.

Rola korepetycji

Zajęcia z matematyki w podstawówce nie zawsze należą do łatwych, co uzależnione jest oczywiście od zdolności samego ucznia. Dlatego też bardzo ważne dla samych nauczycieli jest to, aby organizować zajęcia w sposób pozwalający osiągnąć jak najbardziej zadowalające rezultaty. Nie zawsze jednak zajęcia przeprowadzane w szkołach pozwalają na osiągnięcie tego celu, dlatego też zdecydowanie warto rozważyć skorzystanie z usług korepetytorów czy też akademii uczniów. W ten sposób, będziemy mogli znacznie pomóc naszemu dziecku w rozwijaniu swoich umiejętności matematycznych i to nie tylko w sytuacji, gdy dziecko ma problem z nadążaniem za programem nauczania.