Edukacja dziecka to jeden z kluczowych czynników wpływających na jego rozwój jako istoty ludzkiej. Obok rodziny to szkoła ma znaczący wpływ na kształtowanie postaw i wartości nastolatka, a później młodego człowieka. Dlatego tak ważne jest, aby w jej murach miał możliwość bezpiecznego odkrywania siebie oraz świata, w jakim przyszło mu funkcjonować. To zapewnić mu może szkoła katolicka.

Rola szkoły w rozwoju człowieka

Główną misją każdej placówki oświatowej jest wspieranie rozwoju ucznia. Szkoła ma zapewnić mu narzędzia oraz możliwości, które prowadzić będą do ukształtowania jego osobowości, zainteresowań, poglądów i przekonań, a także postaw względem otaczającej rzeczywistości. Rozwój ten rozpoczyna się już w wieku przedszkolnym i tak naprawdę nie kończy się nigdy, szkoła jest tu jednak fundamentem, stanowiącym oparcie dla młodych dorosłych opuszczających jej mury i udających się na wyższe uczelnie czy do pracy. Katolickie Szkoły w Dąbrowie Górniczej oraz inne placówki założone przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich w swojej działalności kierują się zasadami personalizmu chrześcijańskiego. Ten prąd w filozofii zakłada postawienie w centrum człowieka oraz interpretację religii jako więzi osobowej człowieka z Bogiem.

Koncepcja ta wyróżnia pięć płaszczyzn, które podlegają integralnemu kształceniu i wychowaniu. Są to:

  • płaszczyzna formacji fizycznej;
  • płaszczyzna formacji społecznej;
  • płaszczyzna formacji kulturowej;
  • płaszczyzna formacji moralnej;
  • płaszczyzna formacji duchowej.

Rozwój uczniów w tych pięciu kategoriach jest celem szkół katolickich. Również nauczyciele powinni dbać o własny rozwój integralny, by być dla młodzieży wsparciem, jakiego potrzebuje. Ponadto znaczenie ma indywidualizacja nauczania między innymi poprzez umieszczenie ucznia w centrum pracy edukacyjnej i wychowawczej oraz rozpoznanie uwarunkowań osobistych, rodzinnych i środowiskowych. Ostatnim wymiarem działań szkoły jest budowanie wspólnoty szkolnej.

Szkoła wspierająca rozwój dziecka

Głównym zadaniem czy to szkoły podstawowej, czy szkoły średniej, jest umożliwić dziecku, nastolatkowi rozwój umiejętności i zainteresowań. Dlatego obowiązkiem rodzica jest wybrać dla niego placówkę, która zapewni swoim uczniom szeroki wybór narzędzi do osiągnięcia tego celu. Niepubliczna szkoła katolicka od szkół publicznych różni się przede wszystkim indywidualnym podejściem, które na pierwszym miejscu stawia integralny rozwój zamiast realizacji podstawy programowej za wszelką cenę. Uczniowie w każdym wieku są chętni do pracy, trzeba ich jednak zmotywować odpowiednimi sposobami. Im więcej kół zainteresowań i projektów oferuje placówka, tym większa szansa, że młodzież znajdzie coś dla siebie.